Ammattina urheilumanageri : aloittavan yrityksen liiketoiminnan suunnittelu
Simola, Mika (2014)
Simola, Mika
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061212689
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061212689
Tiivistelmä
Urheilumanageri toimii urheilijan taustajoukoissa ja pyrkii auttamaan urheilijaa tämän uralla eteenpäin. Managerointi on kasvava ala Suomessa ja kilpailu asiakkaista on toistaiseksi vähäistä. Huippu-urheilijat tiedostavat kuitenkin managerin tarpeellisuuden urheilijan taustajoukoissa helpottamassa urheilijan arkea.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia urheilumanagerin työnkuvaa ja tehdä liiketoiminnan suunnittelua perusteilla olevalle urheilumanagerointiin ja -valmennukseen erikoistuvalle yritykselle. Työssä tutkittiin palveluja yrityksen tuotteena ja palvelujen markkinoinnin erityispiirteitä. Tämän lisäksi työssä selvitettiin urheilumanageriyrityksen toimintaympäristöä ja niitä palveluita, joita urheilumanagerit yleensä asiakkailleen tarjoavat. Työssä käsiteltiin teoriaa ja käytäntöä rinnakkain. Liiketoiminnan suunnittelun avulla etsittiin yrityksen potentiaalisia asiakasryhmiä ja mietittiin markkinointiviestintäkeinoja näiden asiakkaiden tavoittamiseksi.
Urheilumanagerointi on alana Suomessa organisoimaton, ja alan yrittäjät eivät markkinoi palveluitaan aktiivisesti. Urheilumanagerina toimivista henkilöistä suuri osa tekee managerintyötä päätyönsä rinnalla. Urheilija, joka tarvitsee manageria, urheilee usein päätoimisesti ja tarvitsee taustajoukkoihinsa myös päätoimisesti työskenteleviä asiantuntijoita.
Opinnäytetyön avulla saatiin käsitys urheilumanagerin arjesta Suomessa. Managerointialan kilpailutilanteen selvittyä alettiin etsiä niitä keinoja, joilla manageri pystyisi toimimaan täysipäiväisenä ammattilaisena. Ratkaisuksi saatiin manageroinnin yhdistäminen toiseen urheilijan taustatyöhön, tässä tapauksessa valmentamiseen. Tarjoamalla manageri- ja valmennuspalveluita on mahdollista tavoitella suurempia asiakasryhmiä kuin vain keskittymällä pelkkiin manageripalveluihin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia urheilumanagerin työnkuvaa ja tehdä liiketoiminnan suunnittelua perusteilla olevalle urheilumanagerointiin ja -valmennukseen erikoistuvalle yritykselle. Työssä tutkittiin palveluja yrityksen tuotteena ja palvelujen markkinoinnin erityispiirteitä. Tämän lisäksi työssä selvitettiin urheilumanageriyrityksen toimintaympäristöä ja niitä palveluita, joita urheilumanagerit yleensä asiakkailleen tarjoavat. Työssä käsiteltiin teoriaa ja käytäntöä rinnakkain. Liiketoiminnan suunnittelun avulla etsittiin yrityksen potentiaalisia asiakasryhmiä ja mietittiin markkinointiviestintäkeinoja näiden asiakkaiden tavoittamiseksi.
Urheilumanagerointi on alana Suomessa organisoimaton, ja alan yrittäjät eivät markkinoi palveluitaan aktiivisesti. Urheilumanagerina toimivista henkilöistä suuri osa tekee managerintyötä päätyönsä rinnalla. Urheilija, joka tarvitsee manageria, urheilee usein päätoimisesti ja tarvitsee taustajoukkoihinsa myös päätoimisesti työskenteleviä asiantuntijoita.
Opinnäytetyön avulla saatiin käsitys urheilumanagerin arjesta Suomessa. Managerointialan kilpailutilanteen selvittyä alettiin etsiä niitä keinoja, joilla manageri pystyisi toimimaan täysipäiväisenä ammattilaisena. Ratkaisuksi saatiin manageroinnin yhdistäminen toiseen urheilijan taustatyöhön, tässä tapauksessa valmentamiseen. Tarjoamalla manageri- ja valmennuspalveluita on mahdollista tavoitella suurempia asiakasryhmiä kuin vain keskittymällä pelkkiin manageripalveluihin.