SOSIAALI- JA TERVEYSALAN YLEMPI AMMATTIKORKEAKOULUTUTKINTO TYÖMARKKINOILLA JA OSAAMISEN KEHITTÄJÄNÄ
Nissinen, Anne (2014)
Nissinen, Anne
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061112643
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061112643
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Centria ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutusohjelmasta valmistuneiden sijoittumista työmarkkinoille, koulutuksen kautta saadun osaamisen vastaavuutta sosiaali- ja terveysalan työelämän osaamishaasteisiin sekä koulutuksen kehittämishaasteita. Tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin voidaan tukea niin ylemmässä AMK-koulutusohjelmassa opiskelevien kuin tutkinnosta valmistuneiden ammatillista kasvua ja kehittää tähän soveltuva toimintamalli. Työn tilaajana toimi Centria ammattikorkeakoulun Kokkola-Pietarsaaren yksikkö.
Opinnäytetyö toteutettiin konstruktiivisen tutkimuksen lähestymistapaa soveltaen. Opinnäytetyöprosessin alussa esiymmärrystä tutkimusaiheesta hankittiin teoriasta sekä käytännöstä sosiaali- ja terveysalan ylemmästä AMK-tutkinnnosta valmistuneille (N=21) ja ylempää AMK-tutkintoa opiskeleville (N=23) suunnatuilla puolistrukturoiduilla Webropol-kyselyillä. Kyselyvastauksia syvennettiin valmistuneiden ja opiskelijoiden yhteistapaamisessa teemoitetulla ryhmähaastattelulla. Kysely- ja haastatteluaineiston pohjalta järjestettiin seminaari, jonka tavoitteena oli tukea tutkinnossa opiskelevien kuin valmistuneidenkin ammatillista kasvua sekä vastata aineistosta esiin nousseeseen tunnettuuden kehittämishaasteeseen. Aineisto analysointiin Webropol-ohjelmalla ja sisällönanalyysillä.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että sosiaali- ja terveysalan ylemmästä AMK-tutkinnosta valmistuneet sijoittuvat moninaisiin kehittämis- ja johtamistehtäviin. Tutkinto tuottaa vahvaa osaamista, joka vastaa nykypäivän ja tulevaisuuden sosiaali- ja terveysalan osaamishaasteisiin. Koulutus kehittää vahvasti työyhteisöosaamisen ja oppimisen taitojen kompetensseja, heikoiten kansainvälisyysosaamista. Koulutuksen vahvuuksia ovat työelämä- ja käytännönläheisyys, merkittävimpänä kehittämishaasteena tutkinnon ja sen tuottaman osaamisen tunnettuus. Tunnettuutta, opiskelijoiden ja tutkinnosta valmistuneiden ammatillista kasvua sekä koulutuksen työelämäyhteyttä edistää säännöllinen valmistuneiden, opiskelijoiden, työelämäedustajien ja koulutustoimijoiden verkostoseminaari. Opinnäytetyön tuloksia voi hyödyntää ammattikorkeakoulun osaamisen johtamistyössä, tutkinnon tunnettuuden lisäämisessä ja opiskelijoiden opiskeluprosessin tukemisessa.
Opinnäytetyö toteutettiin konstruktiivisen tutkimuksen lähestymistapaa soveltaen. Opinnäytetyöprosessin alussa esiymmärrystä tutkimusaiheesta hankittiin teoriasta sekä käytännöstä sosiaali- ja terveysalan ylemmästä AMK-tutkinnnosta valmistuneille (N=21) ja ylempää AMK-tutkintoa opiskeleville (N=23) suunnatuilla puolistrukturoiduilla Webropol-kyselyillä. Kyselyvastauksia syvennettiin valmistuneiden ja opiskelijoiden yhteistapaamisessa teemoitetulla ryhmähaastattelulla. Kysely- ja haastatteluaineiston pohjalta järjestettiin seminaari, jonka tavoitteena oli tukea tutkinnossa opiskelevien kuin valmistuneidenkin ammatillista kasvua sekä vastata aineistosta esiin nousseeseen tunnettuuden kehittämishaasteeseen. Aineisto analysointiin Webropol-ohjelmalla ja sisällönanalyysillä.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että sosiaali- ja terveysalan ylemmästä AMK-tutkinnosta valmistuneet sijoittuvat moninaisiin kehittämis- ja johtamistehtäviin. Tutkinto tuottaa vahvaa osaamista, joka vastaa nykypäivän ja tulevaisuuden sosiaali- ja terveysalan osaamishaasteisiin. Koulutus kehittää vahvasti työyhteisöosaamisen ja oppimisen taitojen kompetensseja, heikoiten kansainvälisyysosaamista. Koulutuksen vahvuuksia ovat työelämä- ja käytännönläheisyys, merkittävimpänä kehittämishaasteena tutkinnon ja sen tuottaman osaamisen tunnettuus. Tunnettuutta, opiskelijoiden ja tutkinnosta valmistuneiden ammatillista kasvua sekä koulutuksen työelämäyhteyttä edistää säännöllinen valmistuneiden, opiskelijoiden, työelämäedustajien ja koulutustoimijoiden verkostoseminaari. Opinnäytetyön tuloksia voi hyödyntää ammattikorkeakoulun osaamisen johtamistyössä, tutkinnon tunnettuuden lisäämisessä ja opiskelijoiden opiskeluprosessin tukemisessa.