SÄHKÖISEN MARKKINOINNIN KEHITTÄMINEN Case: Traktorijatzit
Koivunoksa, Carita (2014)
Koivunoksa, Carita
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061112580
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061112580
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada kehitettyä Traktorijatzit-tapahtuman sähköistä markkinointia. Traktorijatzit-tapahtumalla olivat sähköisen markkinoinnin apukeinona ennestään vain nettisivut, ja tapahtumaa haluttiin markkinoida myös sosiaalisessa mediassa.
Suunnitelmana oli luoda Traktorijatzit-tapahtumalle sivut Facebook-, Twitter- sekä Youtube-sivustoille, koska nämä sosiaalisen median kanavat ovat kaikista suosituimpia ja näiden kanavien kautta on helpointa saavuttaa potentiaaliset asiakkaat. Sosiaalisen median kanavien lisäksi päätettiin tapahtumasta tehdä myös Wikipedia-artikkeli, sillä Wikipediaa käytetään erittäin paljon, ja sitä kaut-ta on ihmisten helppoa hakea perustietoa Traktorijatzeista. Tapahtumasta tehtiin myös mediatiedo-te eri medioihin lähetettäväksi sekä esite Viitasaarella ilmestyvään yhteisesitteeseen, jossa on kuvat-tu kaikki Viitasaaren alueen kesätapahtumat.
Opinnäytetyön yhtenä osana tehtiin myös Traktorijatzien So-Me-kanavista yhteinen käyttöopas
sillä toimeksiantajalla ei ollut ennestään paljoa tietämystä näiden kanavien käyttämisestä. Käyttö-opas mahdollistaa So-Me-kanavien oikean hyödyntämisen, jolloin kanaviin saadaan lisää uusia käyt-täjiä.
Tuloksia näkyi jo heti kanavien perustamisen jälkeen, sillä pieni määrä käyttäjiä on jo löytänyt tapah-tuman eri kanavat. Opinnäytetyön jälkeen toimeksiantajan onkin jatkettava kanavien päivittämistä ja niiden markkinointia, jotta tapahtumasta tulee tunnetumpi sosiaalisessa mediassa ja tapahtuma saa lisää asiakkaita. Tulevaisuudessa, kun tapahtuma on saanut lisää tunnettuutta, eivätkä nykyiset sosiaalisen median kanavat enää riitä, on tapahtumaa mahdollista kehittää lisää ja esimerkiksi tehdä muihinkin So-Me-kanaviin sivustot.
Suunnitelmana oli luoda Traktorijatzit-tapahtumalle sivut Facebook-, Twitter- sekä Youtube-sivustoille, koska nämä sosiaalisen median kanavat ovat kaikista suosituimpia ja näiden kanavien kautta on helpointa saavuttaa potentiaaliset asiakkaat. Sosiaalisen median kanavien lisäksi päätettiin tapahtumasta tehdä myös Wikipedia-artikkeli, sillä Wikipediaa käytetään erittäin paljon, ja sitä kaut-ta on ihmisten helppoa hakea perustietoa Traktorijatzeista. Tapahtumasta tehtiin myös mediatiedo-te eri medioihin lähetettäväksi sekä esite Viitasaarella ilmestyvään yhteisesitteeseen, jossa on kuvat-tu kaikki Viitasaaren alueen kesätapahtumat.
Opinnäytetyön yhtenä osana tehtiin myös Traktorijatzien So-Me-kanavista yhteinen käyttöopas
sillä toimeksiantajalla ei ollut ennestään paljoa tietämystä näiden kanavien käyttämisestä. Käyttö-opas mahdollistaa So-Me-kanavien oikean hyödyntämisen, jolloin kanaviin saadaan lisää uusia käyt-täjiä.
Tuloksia näkyi jo heti kanavien perustamisen jälkeen, sillä pieni määrä käyttäjiä on jo löytänyt tapah-tuman eri kanavat. Opinnäytetyön jälkeen toimeksiantajan onkin jatkettava kanavien päivittämistä ja niiden markkinointia, jotta tapahtumasta tulee tunnetumpi sosiaalisessa mediassa ja tapahtuma saa lisää asiakkaita. Tulevaisuudessa, kun tapahtuma on saanut lisää tunnettuutta, eivätkä nykyiset sosiaalisen median kanavat enää riitä, on tapahtumaa mahdollista kehittää lisää ja esimerkiksi tehdä muihinkin So-Me-kanaviin sivustot.