Yhteishyvän ja Pirkan sisältöerot
Raesola, Elina (2014)
Raesola, Elina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061112551
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061112551
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää sisällöllisiä eroja S-ryhmän kanta-asiakaslehden Yhteishyvän ja K-ryhmän asiakaslehden Pirkan maaliskuun 2014 numeroiden välillä. Valittiin viisi teemaa, joita lehdistä tutkittiin ja saatuja tuloksia vertailtiin keskenään. Tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin ulkoista viestintää, markkinointiviestintää ja yhteisölehtiä. Tutkimus oli laadullinen tutkimus. Tutkimusmenetelmänä tässä työssä käytettiin sisällönanalyysia ja sisällön erittelyä.
Ensimmäinen tutkituista teemoista oli lehtien juttutyypit. Tavoitteena oli laskea eri juttutyyppien määrät ja sitä kautta saada selville, millaisia juttutyyppejä ja kuinka paljon molemmat lehdet sisältävät. Toinen tutkimusteemoista kohdistui lehdissä julkaistuihin mainoksiin. Pyrkimyksenä oli saada selville mainosten määrä lehdissä ja esimerkiksi se, kuinka paljon lehdet sisälsivät koko sivun mainoksia. Kolmas tutkimusteema oli segmenttien huomioiminen lehdissä. Tavoitteena oli selvittää, ovatko Yhteishyvä ja Pirkka huomioineet eri segmenttejä ja jos ovat, millaisin keinoin. Neljäs tutkituista teemoista oli vakiopalstat. Haluttiin saada selville, onko tutkituissa lehdissä vakiopalstoja ja jos on, kuinka paljon niitä on. Viidentenä tutkimusteemana olivat tutkittavien lehtien asiakaslehtimäisyys ja lukijan aktivointikeinot. Tarkoituksena oli selvittää, löytyykö Yhteishyvästä ja Pirkasta asiakaslehdille tyypillisiä piirteitä. Samoin tutkittiin, aktivoivatko lehdet lukijaa ja jos aktivoivat, millä keinoin aktivointi tapahtuu.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että Yhteishyvän ja Pirkan maaliskuun 2014 numerot sisälsivät melko pienen määrän erityyppisiä juttutyyppejä. Juttutyypeistä yleisin oli tuoteuutiset. Mainosten määrä tutkituissa lehdissä on suuri. Yhteishyvä sisälsi 32,8 % ja Pirkka 26,3 % mainoksia sivumäärästään. Segmenttejä lehdet pyrkivät omissa numeroissaan huomioimaan kiitettävän paljon, koska tutkimukset osoittivat, että lehdet olivat suunnattuja suurille segmenttiryhmille. Lehdet sisältävät runsaasti vakiopalsto-ja, jotka toistuvat useammassa numerossa vuoden aikana. Sekä Yhteishyvä että Pirkka ovat tyypillisiä asiakaslehtiä ja pyrkivät aktivoimaan lukijoitaan monilla eri keinoilla, kuten erilaisilla kilpailuilla ja mielipidekysymyksillä.
Ensimmäinen tutkituista teemoista oli lehtien juttutyypit. Tavoitteena oli laskea eri juttutyyppien määrät ja sitä kautta saada selville, millaisia juttutyyppejä ja kuinka paljon molemmat lehdet sisältävät. Toinen tutkimusteemoista kohdistui lehdissä julkaistuihin mainoksiin. Pyrkimyksenä oli saada selville mainosten määrä lehdissä ja esimerkiksi se, kuinka paljon lehdet sisälsivät koko sivun mainoksia. Kolmas tutkimusteema oli segmenttien huomioiminen lehdissä. Tavoitteena oli selvittää, ovatko Yhteishyvä ja Pirkka huomioineet eri segmenttejä ja jos ovat, millaisin keinoin. Neljäs tutkituista teemoista oli vakiopalstat. Haluttiin saada selville, onko tutkituissa lehdissä vakiopalstoja ja jos on, kuinka paljon niitä on. Viidentenä tutkimusteemana olivat tutkittavien lehtien asiakaslehtimäisyys ja lukijan aktivointikeinot. Tarkoituksena oli selvittää, löytyykö Yhteishyvästä ja Pirkasta asiakaslehdille tyypillisiä piirteitä. Samoin tutkittiin, aktivoivatko lehdet lukijaa ja jos aktivoivat, millä keinoin aktivointi tapahtuu.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että Yhteishyvän ja Pirkan maaliskuun 2014 numerot sisälsivät melko pienen määrän erityyppisiä juttutyyppejä. Juttutyypeistä yleisin oli tuoteuutiset. Mainosten määrä tutkituissa lehdissä on suuri. Yhteishyvä sisälsi 32,8 % ja Pirkka 26,3 % mainoksia sivumäärästään. Segmenttejä lehdet pyrkivät omissa numeroissaan huomioimaan kiitettävän paljon, koska tutkimukset osoittivat, että lehdet olivat suunnattuja suurille segmenttiryhmille. Lehdet sisältävät runsaasti vakiopalsto-ja, jotka toistuvat useammassa numerossa vuoden aikana. Sekä Yhteishyvä että Pirkka ovat tyypillisiä asiakaslehtiä ja pyrkivät aktivoimaan lukijoitaan monilla eri keinoilla, kuten erilaisilla kilpailuilla ja mielipidekysymyksillä.