KESKI-SUOMEN KUNTOUTUKSEN ASIAKASYHTEISTYÖRYHMÄT – Toiminta, asiakaslähtöisyys ja asiakasyhteistyön tulevaisuuden näkymät
Makkonen, Toni; Kukkola, Tuomas; Pietikäinen, Jukka (2014)
Makkonen, Toni
Kukkola, Tuomas
Pietikäinen, Jukka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012505
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012505
Tiivistelmä
Jokaisen kunnan on huolehdittava siitä, että sen alueella toimii asianmukaisesti kuntoutuksen asiakasyhteistyöryhmä
(L. 13.6. 497/2003). Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Keski-Suomen kuntoutuksen asiakasyhteistyöryhmien toimintaa ja asiakaslähtöisyyttä, sekä kartoittaa asiakasyhteistyön tulevaisuuden näkymiä. Toimeksiantajana toimi Keski- Suomen kuntoutuksen asiakasyhteistyötoimikunta. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka toteutettiin Webropol kysely- ja analysointisovelluksella. Kysely lähetettiin 16 kuntien sosiaalijohtajalle/peruspalvelujohtajalle tai muulle vastaavalle sosiaalitoimen vastuuhenkilölle, jotka välittivät kyselyn halutessaan muulle vastaajalle. Vastausprosentti oli
44 % (n=7). Analysointimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia. Tulosten mukaan kyselyyn vastanneissa Keski-Suomen kunnissa toimii lakiin perustuva kuntoutuksen
asiakasyhteistyöryhmä. Lain puitteissa toimimisessa ja yhteisten linjojen noudattamisessa on kuitenkin asiakasyhteistyöryhmissä parannettavaa. Keski- Suomen alueen kuntoutuksen asiakasyhteistyötoimikunnan ja Keski- Suomen kuntoutuksen asiakasyhteistyöryhmien välinen toiminta on
hyvin vähäistä. Johtopäätöksenä todettiin, että laissa määrätty kuntoutuksen asiakasyhteistyöryhmä toimii kaikkien
vastanneiden kunnissa, mutta kyseistä lakia ei kuntoutuksen asiakasyhteistyöryhmissä kokonaisuudessaan noudateta. Kuntoutuksen asiakasyhteistyöryhmien toiminnan sisältö vaihtelee huomattavasti kunnittain. Kuntoutuksen asiakasyhteistyöryhmät pitävät asiakaslähtöisyyttä tärkeänä. Tulevaisuuden näkymät asiakasyhteistyön alueellisesta järjestämisestä jäivät sekaviksi.
(L. 13.6. 497/2003). Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Keski-Suomen kuntoutuksen asiakasyhteistyöryhmien toimintaa ja asiakaslähtöisyyttä, sekä kartoittaa asiakasyhteistyön tulevaisuuden näkymiä. Toimeksiantajana toimi Keski- Suomen kuntoutuksen asiakasyhteistyötoimikunta. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka toteutettiin Webropol kysely- ja analysointisovelluksella. Kysely lähetettiin 16 kuntien sosiaalijohtajalle/peruspalvelujohtajalle tai muulle vastaavalle sosiaalitoimen vastuuhenkilölle, jotka välittivät kyselyn halutessaan muulle vastaajalle. Vastausprosentti oli
44 % (n=7). Analysointimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia. Tulosten mukaan kyselyyn vastanneissa Keski-Suomen kunnissa toimii lakiin perustuva kuntoutuksen
asiakasyhteistyöryhmä. Lain puitteissa toimimisessa ja yhteisten linjojen noudattamisessa on kuitenkin asiakasyhteistyöryhmissä parannettavaa. Keski- Suomen alueen kuntoutuksen asiakasyhteistyötoimikunnan ja Keski- Suomen kuntoutuksen asiakasyhteistyöryhmien välinen toiminta on
hyvin vähäistä. Johtopäätöksenä todettiin, että laissa määrätty kuntoutuksen asiakasyhteistyöryhmä toimii kaikkien
vastanneiden kunnissa, mutta kyseistä lakia ei kuntoutuksen asiakasyhteistyöryhmissä kokonaisuudessaan noudateta. Kuntoutuksen asiakasyhteistyöryhmien toiminnan sisältö vaihtelee huomattavasti kunnittain. Kuntoutuksen asiakasyhteistyöryhmät pitävät asiakaslähtöisyyttä tärkeänä. Tulevaisuuden näkymät asiakasyhteistyön alueellisesta järjestämisestä jäivät sekaviksi.