Ilves Oy:n markkinoinnin nykytila-analyysi ja sen kehitysehdotukset
Ryymin, Tommi (2014)
Ryymin, Tommi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012503
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012503
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee jalkapallojoukkue Ilveksen markkinointia. Seura nousi kauden 2012 päätteeksi Suomen toiseksi korkeimmalle sarjatasolle Ykköseen, joten seurassa nähtiin tarpeelliseksi hahmottaa seuran nykyisen markkinoinnin taso verrattuna uusiin kilpailijoihin. Tämän vertailun avulla pyrittiin löytämään kehityskohteita ja uusia ideoita seuran markkinointiin. Lisäksi haluttiin modifioida markkinointia seuran tavoitteiden mukaiseksi ja kohdentaa sitä paremmin valitulle kohderyhmälle. Markkinoinnissa päätettiin keskittyä moderniin ja digitaaliseen markkinointiin.
Teoriaosuudessa käsiteltiin aluksi markkinointia yleisesti, jonka jälkeen kerrottiin, miten markkinointi on muuttunut vuosikymmenten aikana, ja tämän jälkeen keskityttiin moderniin ja digitaaliseen markkinointiin. Työssä käsiteltiin myös urheilukulttuuria, sen erityispiirteitä ja muutosta, ja erityisesti näiden ilmenemistä kotimaisessa jalkapallokulttuurissa. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui urheilumarkkinoinnista, jalkapallokulttuurista, haastatteluista ja omista kokemuksista.
Opinnäytetyön empiirinen osuus käsitteli Ilveksen markkinointia, markkinoinnin tasoa, seuran aikaisempia markkinointitoimenpiteitä. Työssä vertailtiin myös seuran markkinointitoimintaa muihin kotimaisiin jalkapalloseuroihin. Vertailussa keskityttiin erityisesti sosiaalisen median markkinointikanaviin, koska niistä on viime vuosina tullut merkittävä markkinointitapa urheiluseurojen markkinoinnissa. Empiirinen osuus muodostui omista havainnoista, kokemuksista, tutkimuksista ja haastatteluista.
Teorian ja empirian perusteella tehtiin johtopäätöksiä Ilveksen markkinoinnin tasosta sekä annettiin kehitysehdotuksia ja markkinointi-ideoita. Niiden tarkoituksena on markkinointi-toimenpiteiden modifiointi nykyaikaisen markkinointiajattelun mukaiseksi, jossa kaikki markkinointitoimenpiteet ovat integroituja toisiinsa. Johtopäätöksien mukaan urheiluseurat eivät voi enää sivuuttaa sosiaalista mediaa, koska ihmiset, ja sen myötä myös markkinointi, ovat siirtyneet kokoajan enemmän ja enemmän internettiin. Tätä markkinointilinjausta tukee myös se, että markkinointitoimenpiteet haluttiin kohdistaa pääosin nuoreen väestöön, koska vanhemmalle väelle on ehtinyt jo muodostua tavat ja tottumukset, joihin markkinoinnilla on hyvin vaikea päästä enää vaikuttamaan. Sosiaalinen media on myös huomattavasti edullisempi markkinointikanava kuin perinteiset lehti- ja printtimainokset. Se mahdollistaa myös perinteisiä markkinointikeinoja vaivattomamman kommunikoinnin kannattajien kanssa ja tuo seuran lähemmäksi kannattajia. Näiden uusien linjauksien avulla saadaan luotua syvempiä ja pitkäkestoisempia asiakkuussuhteita, jotka kestävät läpi vuosikymmenten.
Teoriaosuudessa käsiteltiin aluksi markkinointia yleisesti, jonka jälkeen kerrottiin, miten markkinointi on muuttunut vuosikymmenten aikana, ja tämän jälkeen keskityttiin moderniin ja digitaaliseen markkinointiin. Työssä käsiteltiin myös urheilukulttuuria, sen erityispiirteitä ja muutosta, ja erityisesti näiden ilmenemistä kotimaisessa jalkapallokulttuurissa. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui urheilumarkkinoinnista, jalkapallokulttuurista, haastatteluista ja omista kokemuksista.
Opinnäytetyön empiirinen osuus käsitteli Ilveksen markkinointia, markkinoinnin tasoa, seuran aikaisempia markkinointitoimenpiteitä. Työssä vertailtiin myös seuran markkinointitoimintaa muihin kotimaisiin jalkapalloseuroihin. Vertailussa keskityttiin erityisesti sosiaalisen median markkinointikanaviin, koska niistä on viime vuosina tullut merkittävä markkinointitapa urheiluseurojen markkinoinnissa. Empiirinen osuus muodostui omista havainnoista, kokemuksista, tutkimuksista ja haastatteluista.
Teorian ja empirian perusteella tehtiin johtopäätöksiä Ilveksen markkinoinnin tasosta sekä annettiin kehitysehdotuksia ja markkinointi-ideoita. Niiden tarkoituksena on markkinointi-toimenpiteiden modifiointi nykyaikaisen markkinointiajattelun mukaiseksi, jossa kaikki markkinointitoimenpiteet ovat integroituja toisiinsa. Johtopäätöksien mukaan urheiluseurat eivät voi enää sivuuttaa sosiaalista mediaa, koska ihmiset, ja sen myötä myös markkinointi, ovat siirtyneet kokoajan enemmän ja enemmän internettiin. Tätä markkinointilinjausta tukee myös se, että markkinointitoimenpiteet haluttiin kohdistaa pääosin nuoreen väestöön, koska vanhemmalle väelle on ehtinyt jo muodostua tavat ja tottumukset, joihin markkinoinnilla on hyvin vaikea päästä enää vaikuttamaan. Sosiaalinen media on myös huomattavasti edullisempi markkinointikanava kuin perinteiset lehti- ja printtimainokset. Se mahdollistaa myös perinteisiä markkinointikeinoja vaivattomamman kommunikoinnin kannattajien kanssa ja tuo seuran lähemmäksi kannattajia. Näiden uusien linjauksien avulla saadaan luotua syvempiä ja pitkäkestoisempia asiakkuussuhteita, jotka kestävät läpi vuosikymmenten.