Recent Changes and the Future Perspectives of Music Publishing in Finland
Hätönen, Katri (2014)
Hätönen, Katri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012458
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012458
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia suomalaisen musiikkikustantamisen muutoksia 2000-luvulla sekä alan tulevaisuuden näkymiä. Opinnäytetyössä perehdytään musiikkikustantamisen tehtäviin, asemaan, muutoksiin ja tulevaisuuden näkymiin Suomessa kuitenkaan kansainvälistä kontekstia unohtamatta. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Elements Music Oy/ Tommi Tuomainen.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin yhteensä viittä musiikkialan ammattilaista. He edustavat asiantuntijoita, jotka toimivat musiikkialan eri tehtävissä. Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää teemahaastatteluiden muodossa. Haastattelut toteutettiin kahdessa vaiheessa, jotta niiden tarkkuutta ja rakennetta voitiin arvioida prosessin edetessä. Analysointi sekä tulosten esittely toteutettiin teemoittelun avulla.
Musiikkikustannusala Suomessa on verrattain pientä toimintaa ja eroaa näin merkittävästi kansainvälisestä alasta. Viime vuosina alan suurimmat muutokset ovat keskittyneet uusiin teknologioihin, alan modernisoitumiseen sekä EU-lainsäädäntöön. Tutkimus osoitti, että vaikkakin ala on pieni ja ammattimaisia toimijoita vähän, musiikkikustantajat koetaan tärkeänä osana musiikkialaa ja etenkin sen vientiä. Viime vuosina musiikkialan viennistä on tullut yhä tärkeämpää. Kansainvälisesti musiikkibisneksessä kustantajat ovat avainasemassa töiden esille saattamisessa sekä verkostoitumisessa ja ovat sen vuoksi myös Suomessa tärkeitä toimijoita kansainvälisille markkinoille tähdättäessä. Kansainvälisen roolin lisäksi tutkimus osoitti, että tulevaisuuden muutokset ja mahdollisuudet ovat hyvin paljon kehittyvissä online-markkinoissa, synkronoinnissa sekä pelimusiikissa. Tutkimuksen perusteella alalle kaivataan selvästi uusia toimijoita, joiden tulisi keskittyä enemmän uusiin markkinoihin.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin yhteensä viittä musiikkialan ammattilaista. He edustavat asiantuntijoita, jotka toimivat musiikkialan eri tehtävissä. Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää teemahaastatteluiden muodossa. Haastattelut toteutettiin kahdessa vaiheessa, jotta niiden tarkkuutta ja rakennetta voitiin arvioida prosessin edetessä. Analysointi sekä tulosten esittely toteutettiin teemoittelun avulla.
Musiikkikustannusala Suomessa on verrattain pientä toimintaa ja eroaa näin merkittävästi kansainvälisestä alasta. Viime vuosina alan suurimmat muutokset ovat keskittyneet uusiin teknologioihin, alan modernisoitumiseen sekä EU-lainsäädäntöön. Tutkimus osoitti, että vaikkakin ala on pieni ja ammattimaisia toimijoita vähän, musiikkikustantajat koetaan tärkeänä osana musiikkialaa ja etenkin sen vientiä. Viime vuosina musiikkialan viennistä on tullut yhä tärkeämpää. Kansainvälisesti musiikkibisneksessä kustantajat ovat avainasemassa töiden esille saattamisessa sekä verkostoitumisessa ja ovat sen vuoksi myös Suomessa tärkeitä toimijoita kansainvälisille markkinoille tähdättäessä. Kansainvälisen roolin lisäksi tutkimus osoitti, että tulevaisuuden muutokset ja mahdollisuudet ovat hyvin paljon kehittyvissä online-markkinoissa, synkronoinnissa sekä pelimusiikissa. Tutkimuksen perusteella alalle kaivataan selvästi uusia toimijoita, joiden tulisi keskittyä enemmän uusiin markkinoihin.