Vesivahinkokorjauksen tuotannonohjaus pienurakoinnissa
Kykyri, Suvi (2014)
Kykyri, Suvi
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012453
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012453
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää toimeksiantajalle vesivahingon korjausprosessin vaiheet ja tuottaa yrityksen käyttöön toimintamalli pienten ja keskisuurten vesivahinkojen laadukkaaseen korjausprosessiin. Vesivahinkotyömaiden
ongelmana yleensä on niiden ennalta-arvaamattomuus ja lyhyet
töiden läpimenoajat, jolloin varsinaiselle suunnittelulle ei juuri jää aikaa.
Korjauskohteiden laadunhallintaa tarkasteltiin laatukäsikirjoihin ja Ratu-kortistoon perehtyen. Vesivahingon korjaushankkeessa laatua on sekä tasokas työn tekninen toteutus että hyvä asiakaspalvelu niin asiakkaan kuin
mahdollisen ulkopuolisen yhteistyökumppanin, kuten esim. vakuutusyhtiön, suuntaan. Laadukkaasti hallitun vesivahinkokorjauksen kulmakiviksi muodostuivat
näin aikataulut, suunnittelu, kustannushallinta, työturvallisuus, ympäristön hallinta ja asiakasviestintä. Prosessin havainnollistamiseksi opinnäytetyössä
kuvataan vesivahingon korjausprosessia esimerkkikohteen avulla.
Opinnäytetyön laadunhallintaprosessin tarkastelun tuloksena syntyi urakoitsijoiden käyttöön laadunhallintalomake, jonka avulla vesivahingon korjausprosessi voidaan hallinnoida ja suunnitella kohteesta riippumatta niin, että kaikki
laadunhallinnan keinot ja siihen vaikuttavat asiat huomioidaan. Lomaketta voidaan täyttää kohdekohtaisesti soveltaen ja se toimii työmaille aloitus- ja
palautepalaverimallina.
ongelmana yleensä on niiden ennalta-arvaamattomuus ja lyhyet
töiden läpimenoajat, jolloin varsinaiselle suunnittelulle ei juuri jää aikaa.
Korjauskohteiden laadunhallintaa tarkasteltiin laatukäsikirjoihin ja Ratu-kortistoon perehtyen. Vesivahingon korjaushankkeessa laatua on sekä tasokas työn tekninen toteutus että hyvä asiakaspalvelu niin asiakkaan kuin
mahdollisen ulkopuolisen yhteistyökumppanin, kuten esim. vakuutusyhtiön, suuntaan. Laadukkaasti hallitun vesivahinkokorjauksen kulmakiviksi muodostuivat
näin aikataulut, suunnittelu, kustannushallinta, työturvallisuus, ympäristön hallinta ja asiakasviestintä. Prosessin havainnollistamiseksi opinnäytetyössä
kuvataan vesivahingon korjausprosessia esimerkkikohteen avulla.
Opinnäytetyön laadunhallintaprosessin tarkastelun tuloksena syntyi urakoitsijoiden käyttöön laadunhallintalomake, jonka avulla vesivahingon korjausprosessi voidaan hallinnoida ja suunnitella kohteesta riippumatta niin, että kaikki
laadunhallinnan keinot ja siihen vaikuttavat asiat huomioidaan. Lomaketta voidaan täyttää kohdekohtaisesti soveltaen ja se toimii työmaille aloitus- ja
palautepalaverimallina.