Koulukiusaaminen kiusatun lapsen vanhempien näkökulmasta
Taipale, Riikka (2014)
Taipale, Riikka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012451
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012451
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia on koulukiusaamisen uhriksi joutuneen lapsen vanhemmilla ja mitä seurauksia sillä on ollut vanhemmille ja koko perheelle. Toimeksiantajana toimi Keski- Suomen Ely - keskuksen erikoissuunnittelija Päivi Hamarus, joka on kehittänyt kouluissa jo kokeiltua yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia rakentavaa Vaakamallia®. Opinnäytetyössä sovellettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta. Tutkimusaineisto kerättiin syksyn 2013 aikana. Tutkimusaineistona oli maakuntalehti – ilmoitusten avulla vanhemmilta saadut kirjoitukset.
Tutkimusaineistoksi rajattiin lehti- ilmoitusten kautta tulleet 11 kirjoitusta. Kaikki kirjoituksensa lähettäneet olivat äitejä. Aineiston analyysi toteutettiin keväällä 2014 sisällönanalyysiä käyttäen. Sisällönanalyysi toteutettiin teemoittelemalla koulukiusaamisen seuraukset neljään teemaan ja tyypittelemällä koulukiusaamisen prosessi kahteen esimerkkitarinaan ja prosessia kuvaavaan kuvioon.
Tutkimustulosten pohjalta voitiin todeta, että lapsen koulukiusaaminen vaikuttaa kokonaisvaltaisesti perheen elämään, niin asuinpaikkaan, sosiaalisiin suhteisiin kuin taloudelliseen pärjäämiseen. Vanhemmat kokivat voimakasta stressiä, uupumusta ja jopa masennusta. Vanhemmilla oli sekä aktiivinen että sivustaseuraajan rooli ja heidän oli vaikea vaikuttaa koulukiusaamisen prosessiin. Toimintaympäristön suhtautuminen lapsen koulukiusaamiseen vaikutti koulukiusaamisen prosessiin ja vanhempien kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin joko voimaannuttavasti tai heikentävästi.
Opinnäytetyön tuloksia tullaan hyödyntämään Mannerheimin Lastensuojeluliiton Järvi- Suomen Piirin järjestämien vanhempain- ja koko perheeniltojen suunnittelussa sekä jälkihoidon mallin luomisessa. Nämä liittyvät osana Vaakamallin® sisältämään sosiaalisen hyvinvoinnin kokonaisuuteen.
Tutkimusaineistoksi rajattiin lehti- ilmoitusten kautta tulleet 11 kirjoitusta. Kaikki kirjoituksensa lähettäneet olivat äitejä. Aineiston analyysi toteutettiin keväällä 2014 sisällönanalyysiä käyttäen. Sisällönanalyysi toteutettiin teemoittelemalla koulukiusaamisen seuraukset neljään teemaan ja tyypittelemällä koulukiusaamisen prosessi kahteen esimerkkitarinaan ja prosessia kuvaavaan kuvioon.
Tutkimustulosten pohjalta voitiin todeta, että lapsen koulukiusaaminen vaikuttaa kokonaisvaltaisesti perheen elämään, niin asuinpaikkaan, sosiaalisiin suhteisiin kuin taloudelliseen pärjäämiseen. Vanhemmat kokivat voimakasta stressiä, uupumusta ja jopa masennusta. Vanhemmilla oli sekä aktiivinen että sivustaseuraajan rooli ja heidän oli vaikea vaikuttaa koulukiusaamisen prosessiin. Toimintaympäristön suhtautuminen lapsen koulukiusaamiseen vaikutti koulukiusaamisen prosessiin ja vanhempien kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin joko voimaannuttavasti tai heikentävästi.
Opinnäytetyön tuloksia tullaan hyödyntämään Mannerheimin Lastensuojeluliiton Järvi- Suomen Piirin järjestämien vanhempain- ja koko perheeniltojen suunnittelussa sekä jälkihoidon mallin luomisessa. Nämä liittyvät osana Vaakamallin® sisältämään sosiaalisen hyvinvoinnin kokonaisuuteen.