Peurungan tunnettuus- Imago, maine ja palvelut
Ahonen, Marko (2014)
Ahonen, Marko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012438
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012438
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Peurunka on perustettu 1974 ja se sijaitsee Laukaassa, Keski-Suomessa. Yrityksen palvelutarjonta, imagollinen ilme sekä mittavat remontit ovat muuttuneet viime vuosina huomattavasti niin fyysistä kuin imagollistakin ilmettä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää millaiseksi satunnaisesti valikoituvat Jyväskylän seutukunnalla asioivat henkilöt kokevat Peurungan nykyisen maineen, imagon, palvelut sekä tunnettuuden.
Opinnäytetyöllä oli myös tarkoitus tutkia kuinka hyvin Peurungan nykyinen palvelutarjonta tunnetaan ja mistä eri palveluista ollaan mahdollisesti kiinnostuneita. Lisäksi selvitettiin mitä eri palveluita Jyväskylän seutukunnalla asioivat henkilöt tai kyselyyn vastanneet ovat viime vuosina mahdollisesti käyttäneet sekä myös selvittää mitä tiedonhankinta kanavia vastaajat käyttivät.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisellä tutkimusotteella. Ideana oli jalkautua suorittamaan kyselytutkimus sinne missä on mahdollisimman paljon myös mahdollisia vastaajia eli ihmisten pariin. Tämän tapaista kyselyä ei ole ennen tehty Peurunkaan. Kysely päätettiin suorittaa Jyväskylässä ison kauppakeskuksen pääoven edessä, jossa asioi ihmisiä kaikkialta maakunnasta.
Tuloksista voitiin päätellä, että ihmiset tunnistivat Peurungan erittäin hyvin. Imago ja maine olivat hyvällä tasolla. Palveluista oltiin kiinnostuneita tai ne tunnettiin hyvin, kuitenkin yhden palvelun ollessa selkeästi eniten tunnettu tai kiinnostusta herättävin sekä myös selkeästi käytetyin palvelu. Palveluista eniten tietoa saatiin Internetin sekä toisten ihmisten kautta. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että palveluissa on kaksi vahvaa tukijalkaa. Myös muihin palveluihin on kiinnostusta tai tietoisuutta, mutta niiden käyttö on kuitenkin selkeästi vähäisempää. Markkinointiin ja saatavuuteen panostamalla, voitaisiin saada myös näiden palveluiden käyttöä nostettua nykyisestä.
Peurunka on perustettu 1974 ja se sijaitsee Laukaassa, Keski-Suomessa. Yrityksen palvelutarjonta, imagollinen ilme sekä mittavat remontit ovat muuttuneet viime vuosina huomattavasti niin fyysistä kuin imagollistakin ilmettä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää millaiseksi satunnaisesti valikoituvat Jyväskylän seutukunnalla asioivat henkilöt kokevat Peurungan nykyisen maineen, imagon, palvelut sekä tunnettuuden.
Opinnäytetyöllä oli myös tarkoitus tutkia kuinka hyvin Peurungan nykyinen palvelutarjonta tunnetaan ja mistä eri palveluista ollaan mahdollisesti kiinnostuneita. Lisäksi selvitettiin mitä eri palveluita Jyväskylän seutukunnalla asioivat henkilöt tai kyselyyn vastanneet ovat viime vuosina mahdollisesti käyttäneet sekä myös selvittää mitä tiedonhankinta kanavia vastaajat käyttivät.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisellä tutkimusotteella. Ideana oli jalkautua suorittamaan kyselytutkimus sinne missä on mahdollisimman paljon myös mahdollisia vastaajia eli ihmisten pariin. Tämän tapaista kyselyä ei ole ennen tehty Peurunkaan. Kysely päätettiin suorittaa Jyväskylässä ison kauppakeskuksen pääoven edessä, jossa asioi ihmisiä kaikkialta maakunnasta.
Tuloksista voitiin päätellä, että ihmiset tunnistivat Peurungan erittäin hyvin. Imago ja maine olivat hyvällä tasolla. Palveluista oltiin kiinnostuneita tai ne tunnettiin hyvin, kuitenkin yhden palvelun ollessa selkeästi eniten tunnettu tai kiinnostusta herättävin sekä myös selkeästi käytetyin palvelu. Palveluista eniten tietoa saatiin Internetin sekä toisten ihmisten kautta. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että palveluissa on kaksi vahvaa tukijalkaa. Myös muihin palveluihin on kiinnostusta tai tietoisuutta, mutta niiden käyttö on kuitenkin selkeästi vähäisempää. Markkinointiin ja saatavuuteen panostamalla, voitaisiin saada myös näiden palveluiden käyttöä nostettua nykyisestä.