Nivelvaiheen tuen tarve nuorten itsensä kokemana
Sipilä, Sanna; Loijas, Elina (2014)
Sipilä, Sanna
Loijas, Elina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012437
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012437
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata nivelvaiheen tuen tarvetta nuorten itsensä kokemana, siirryttäessä yhdeksänneltä luokalta toisen asteen oppilaitoksiin. Tavoitteena oli saada ajantasaista, luotettavaa ja monipuolista tietoa nivelvaiheen tuen tarpeesta. Keskeistä opinnäytetyössä oli, että nuoret itse kertoivat omin sanoin, millaista tukea he kaipasivat nivelvaiheessa sekä millaiset tukitoimet he olivat kokeneet merkitykselliseksi nivelvaiheen aikana.
Opinnäytetyö toteutettiin Nuorten Kaupunki –hankkeessa, jossa tarkoituksena oli tutkia ja kehittää toimintatapoja edistämään nuorten hyvinvointia ja syrjäytymisen ehkäisyä keskittyen lasten ja nuorten nivelvaiheisiin.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää ja itse haastattelut noudattivat puolistrukturoidun teemahaastattelun mallia. Tutkimusmateriaali kerättiin ryhmähaastatteluilla, joihin osallistui yhteensä kuusitoista nuorta. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Aineiston analysointiin käytettiin induktiivista sisällön analyysia.
Tuloksissa esille nousi opinto-ohjaajan antaman tuen, ja tiedon merkitys nivelvaiheessa. Vierailut toisen asteen oppilaitoksiin sekä toisen asteen oppilaitosten opiskelijoiden kuvaukset oppilaitoksista ja omista kokemuksistaan koettiin tärkeinä. Vertaistuki ja yhteisöllisyys nousivat merkittäväksi tukitoimeksi nivelvaiheen aikana.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että nuoret perustavat päätöksensä toisen asteen oppilaitoksiin hakeutumisesta tiedon pohjalle. He tarvitsevat mahdollisimman paljon ajankohtaista tietoa ja tulevista ammateista ja opiskelusta toisen asteen oppilaitoksissa. Myös muiden nuorten jakama kokemuksellinen tieto opiskelusta ja ammateista oli tärkeä tuki nuorille nivelvaiheessa.
Opinnäytetyö toteutettiin Nuorten Kaupunki –hankkeessa, jossa tarkoituksena oli tutkia ja kehittää toimintatapoja edistämään nuorten hyvinvointia ja syrjäytymisen ehkäisyä keskittyen lasten ja nuorten nivelvaiheisiin.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää ja itse haastattelut noudattivat puolistrukturoidun teemahaastattelun mallia. Tutkimusmateriaali kerättiin ryhmähaastatteluilla, joihin osallistui yhteensä kuusitoista nuorta. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Aineiston analysointiin käytettiin induktiivista sisällön analyysia.
Tuloksissa esille nousi opinto-ohjaajan antaman tuen, ja tiedon merkitys nivelvaiheessa. Vierailut toisen asteen oppilaitoksiin sekä toisen asteen oppilaitosten opiskelijoiden kuvaukset oppilaitoksista ja omista kokemuksistaan koettiin tärkeinä. Vertaistuki ja yhteisöllisyys nousivat merkittäväksi tukitoimeksi nivelvaiheen aikana.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että nuoret perustavat päätöksensä toisen asteen oppilaitoksiin hakeutumisesta tiedon pohjalle. He tarvitsevat mahdollisimman paljon ajankohtaista tietoa ja tulevista ammateista ja opiskelusta toisen asteen oppilaitoksissa. Myös muiden nuorten jakama kokemuksellinen tieto opiskelusta ja ammateista oli tärkeä tuki nuorille nivelvaiheessa.