Sairaan lapsen hoitopalvelun tarvekartoitus : Case: Keski-Pohjanmaan keskussairaala
Pihlajaniemi, Laura (2014)
Pihlajaniemi, Laura
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012358
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012358
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli sairaan lapsen hoitopalvelun tarvekartoitus Keski-Pohjanmaan keskussairaalassa. Työn toimeksiantaja oli Naperopelto Oy, joka tarjoaa sairaan lapsen hoitopalvelua yrityksille. Palvelu on tarkoitettu työntekijöille, joilla on alle 10-vuotiaita lapsia. Naperopelto järjestää tarvittaessa sairaalle lapselle hoitajan kotiin, jolloin vanhemmat pääsevät töihin. Palvelu on työntekijälle ilmainen, sillä asiakasyritys maksaa palvelun kustannukset. Opinnäytetyössä selvitettiin keskussairaalan henkilökunnan ja johtoryhmän tarve ja suhtautuminen palveluun. Näin haluttiin saada selville, olisiko palvelun lanseeraaminen keskussairaalaan kannattavaa.
Tutkimus oli kvantitatiivinen, ja se toteutettiin kyselynä sähköpostitse keskussairaalan henkilöstölle ja johtoryhmälle. Kohderyhmien kyselyt olivat erilliset, koska niissä keskityttiin eri asioihin. Henkilöstön sähköpostiosoitteita ei ollut saatavilla, joten linkki kyselyyn lähetettiin yhteyshenkilöiden kautta. Johtoryhmälle kyselyn linkki lähetettiin henkilökohtaisesti sähköpostitse. Kyselyt toteutettiin syksyllä 2013, ja vastausaikaa annettiin kolme viikkoa. Henkilöstön kyselyyn vastasi 120 henkilöä. Vastausprosentti oli 9,4 %. Johtoryhmän kyselyyn vastasi 6 henkilöä, joten vastausprosentti oli 50,0 %.
Tulokset analysoitiin ja niistä tehtiin johtopäätökset. Tutkimuksesta selvisi, että henkilöstön ja johtoryhmän suhtautuminen oli positiivista, ja että palvelulle olisi selkeä tarve keskussairaalassa. Varsinkin johtoryhmä otti idean vastaan myönteisesti, ja jäsenet haluaisivat palvelun pilottihankkeen keskussairaalan käyttöön. Työntekijöiden vastausten perusteella ainakin osa henkilöstöstä käyttäisi palvelua, mikäli keskussairaala sitä tarjoaisi.
Tutkimustuloksia käytetään myöhemmin hyväksi palvelun kehittelyssä. Tutkimuksen jälkeen Naperopelto Oy:n on helpompaa lähestyä Kokkolan keskussairaalaa palveluntarjoajana koska johtoryhmän ja henkilöstön mielipiteet palvelusta tiedetään.
Tutkimus oli kvantitatiivinen, ja se toteutettiin kyselynä sähköpostitse keskussairaalan henkilöstölle ja johtoryhmälle. Kohderyhmien kyselyt olivat erilliset, koska niissä keskityttiin eri asioihin. Henkilöstön sähköpostiosoitteita ei ollut saatavilla, joten linkki kyselyyn lähetettiin yhteyshenkilöiden kautta. Johtoryhmälle kyselyn linkki lähetettiin henkilökohtaisesti sähköpostitse. Kyselyt toteutettiin syksyllä 2013, ja vastausaikaa annettiin kolme viikkoa. Henkilöstön kyselyyn vastasi 120 henkilöä. Vastausprosentti oli 9,4 %. Johtoryhmän kyselyyn vastasi 6 henkilöä, joten vastausprosentti oli 50,0 %.
Tulokset analysoitiin ja niistä tehtiin johtopäätökset. Tutkimuksesta selvisi, että henkilöstön ja johtoryhmän suhtautuminen oli positiivista, ja että palvelulle olisi selkeä tarve keskussairaalassa. Varsinkin johtoryhmä otti idean vastaan myönteisesti, ja jäsenet haluaisivat palvelun pilottihankkeen keskussairaalan käyttöön. Työntekijöiden vastausten perusteella ainakin osa henkilöstöstä käyttäisi palvelua, mikäli keskussairaala sitä tarjoaisi.
Tutkimustuloksia käytetään myöhemmin hyväksi palvelun kehittelyssä. Tutkimuksen jälkeen Naperopelto Oy:n on helpompaa lähestyä Kokkolan keskussairaalaa palveluntarjoajana koska johtoryhmän ja henkilöstön mielipiteet palvelusta tiedetään.