Aina liikkeessä - mobiili, suomalainen matkailija : Piilevät motiivit, tarpeet ja asenteet
Kärnä, Emmi (2014)
Kärnä, Emmi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012348
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja, mobiilipalveluita tarjoava W-ZUP Communication Oy, haluaa tavoittaa palveluillaan matkailijat ja tuottaa heidän tarpeisiinsa soveltuvia mobiiliratkaisuja. Opinnäytetyön tavoite oli selvittää, mitä piileviä motiiveja, tarpeita ja asenteita matkailijoilla on mobiilipalvelujen käytön suhteen. Työssä tutkittiin tarkemmin mobiilitiedonhaun roolia ennen matkaa ja matkan aikana, hakutulosten soveltamista matkalla sekä etsityn tiedon mahdollisia puutteita. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin matkailijoiden asenteita mobiilimaksamisen suhteen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella, ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja haastatteluja. Lisäksi haastattelujen syventämistä varten rakennettiin palvelumuotoilun työkalu, design-peli. Haastattelut toteutettiin hotelli Rantasipi Laajavuoren aulassa ohikulkevilta, parhaillaan lomailevilta matkailijoilta. Lyhyt, viiden minuutin haastattelu tehtiin kahdeksalle matkailijalle.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että suomalaiset matkailijat hyödyntävät mobiililaitteitaan erilaisilla intensiteeteillä. Toisille matkailijoille älypuhelin on hyödyllinen apuväline, kun taas toisille sen tärkeimmät palvelut ovat puhelutoiminnot. Mobiililaitteita käytettiin lomaillessa lähinnä täsmätiedon hakemiseen. Mobiilimaksamisen suhteet asenteet olivat positiivisia, mutta kukaan haastatelluista ei kuitenkaan käyttänyt maksamista aktiivisesti. Haastatteluista havaittujen käyttäytymismallien pohjalta luotiin kaksi käyttäjäpersoonaa kuvaamaan tyypillistä mobiilipalveluja käyttävää matkailijaa.
Toimeksiantaja voi hyödyntää työssä saavutettuja tuloksia mobiilipalvelujensa kohdentamisessa ja muotoilemisessa matkailijoille. Lisäksi työ tarjoaa Suomen matkailu- ja mobiilipalvelualojen toimijoille toistaiseksi vähän tutkittua tietoa matkailijoiden mobiilikäyttäytymisestä. Työ tarjoaa hyvän lähtökohdan kvantitatiiviselle jatkotutkimukselle kuvatuista käyttäjäryhmistä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella, ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja haastatteluja. Lisäksi haastattelujen syventämistä varten rakennettiin palvelumuotoilun työkalu, design-peli. Haastattelut toteutettiin hotelli Rantasipi Laajavuoren aulassa ohikulkevilta, parhaillaan lomailevilta matkailijoilta. Lyhyt, viiden minuutin haastattelu tehtiin kahdeksalle matkailijalle.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että suomalaiset matkailijat hyödyntävät mobiililaitteitaan erilaisilla intensiteeteillä. Toisille matkailijoille älypuhelin on hyödyllinen apuväline, kun taas toisille sen tärkeimmät palvelut ovat puhelutoiminnot. Mobiililaitteita käytettiin lomaillessa lähinnä täsmätiedon hakemiseen. Mobiilimaksamisen suhteet asenteet olivat positiivisia, mutta kukaan haastatelluista ei kuitenkaan käyttänyt maksamista aktiivisesti. Haastatteluista havaittujen käyttäytymismallien pohjalta luotiin kaksi käyttäjäpersoonaa kuvaamaan tyypillistä mobiilipalveluja käyttävää matkailijaa.
Toimeksiantaja voi hyödyntää työssä saavutettuja tuloksia mobiilipalvelujensa kohdentamisessa ja muotoilemisessa matkailijoille. Lisäksi työ tarjoaa Suomen matkailu- ja mobiilipalvelualojen toimijoille toistaiseksi vähän tutkittua tietoa matkailijoiden mobiilikäyttäytymisestä. Työ tarjoaa hyvän lähtökohdan kvantitatiiviselle jatkotutkimukselle kuvatuista käyttäjäryhmistä.