SPONSORSHIP IN CULTURAL PRODUCTION : The Finnish Comics Society
Hokkanen, Annika (2014)
Hokkanen, Annika
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060912269
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060912269
Tiivistelmä
Suomalainen sarjakuva on niittänyt mainetta sekä kotimaassaan että ulkomailla, ja onkin siksi tärkeä osa kulttuurivientiä. Lisäksi kasvava sarjakuva-ala tuottaa vuosittain ohjelmaa yhä enenevissä määrin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli muodostaa kokonaiskuva Suomen sarjakuvaseura ry:n, ja erityisesti sen ylläpitämien Sarjakuvakeskuksen ja Helsingin Sarjakuvafestivaalin tilanteesta sponsoroinnin ja yritysyhteistöiden osalta, ja etsiä mahdollisuuksia saada kyseiset osa-alueet palvelemaan tarkoitustaan paremmin.
Opinnäytetyön teoriapohja perustettiin eri alojen kirjallisten lähteiden analysointiin, keskittyen varsinkin kuluttajasuhteisiin, markkinointiin ja sponsoriyhteistyöhön. Kirjallisuusanalyysin jälkeen tutkija haastatteli Suomen sarjakuvaseura ry:n sponsoriyhteistöiden kannalta avainasemassa olevia henkilöitä. Haastattelut toimivat opinnäytetyön ensisijaisena tutkimusaineistona. Niiden tuloksia analysoitiin jakamalla vastaukset neljään eri kategoriaan, tiivistäen haastattelujen olennaisin sisältö.
Saatujen tulosten perusteella Suomen Sarjakuvaseuran sponsorointiyhteistyötä voitaisiin kehittää parhaiten luomalla pitkäkestoisempia ja vuorovaikutukseltaan monipuolisempia yhteistyökumppanuuksia. Haastateltavien mukaan myös sponsoroinnin suunnittelua tulisi tehostaa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli muodostaa kokonaiskuva Suomen sarjakuvaseura ry:n, ja erityisesti sen ylläpitämien Sarjakuvakeskuksen ja Helsingin Sarjakuvafestivaalin tilanteesta sponsoroinnin ja yritysyhteistöiden osalta, ja etsiä mahdollisuuksia saada kyseiset osa-alueet palvelemaan tarkoitustaan paremmin.
Opinnäytetyön teoriapohja perustettiin eri alojen kirjallisten lähteiden analysointiin, keskittyen varsinkin kuluttajasuhteisiin, markkinointiin ja sponsoriyhteistyöhön. Kirjallisuusanalyysin jälkeen tutkija haastatteli Suomen sarjakuvaseura ry:n sponsoriyhteistöiden kannalta avainasemassa olevia henkilöitä. Haastattelut toimivat opinnäytetyön ensisijaisena tutkimusaineistona. Niiden tuloksia analysoitiin jakamalla vastaukset neljään eri kategoriaan, tiivistäen haastattelujen olennaisin sisältö.
Saatujen tulosten perusteella Suomen Sarjakuvaseuran sponsorointiyhteistyötä voitaisiin kehittää parhaiten luomalla pitkäkestoisempia ja vuorovaikutukseltaan monipuolisempia yhteistyökumppanuuksia. Haastateltavien mukaan myös sponsoroinnin suunnittelua tulisi tehostaa.