Tilitoimiston prosessien kehittäminen
Hämäläinen, Vilma (2014)
Hämäläinen, Vilma
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060912266
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060912266
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi jyväskyläläinen, neljän työntekijän tilitoimisto ja tutkimuskohteena olivat toimeksiantajatilitoimiston prosessit. Yrityksessä ei ollut aikaisemmin määritelty prosesseja tai yhteisiä toimintamalleja, joten tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata tilitoimiston prosessien nykytilanne. Tutkimuksen tavoitteena oli luoda prosesseille kehitysehdotuksia, joiden avulla yrityksessä voitaisiin tehostaa ja yhtenäistää jokapäiväistä työtä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena kehittämistutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin havainnoimalla ja haastattelemalla toimeksiantajayrityksen työntekijöitä. Haastatteluissa olivat mukana kaikki yrityksen neljä työntekijää. Teemahaastatteluiden teemat määriteltiin tutkimuksen alussa toimeksiantajan kanssa, ja käsiteltäviksi teemoiksi valikoituivat tyypillisimmät tilitoimiston prosessit: asiakassuhde, kirjanpito, tilinpäätös ja veroilmoitus, laskutus sekä palkanlaskenta.
Tutkimustulokset eli prosessien nykytilanne esitettiin sanallisina kuvauksina. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että toimeksiantajayrityksen työntekijöillä on erilaisia työskentelytapoja, kaikki työskentelymenetelmät eivät ole jokaiselle työntekijälle tuttuja ja että yksi suuri työn tehokkuuteen vaikuttava tekijä on asiakkaiden tietämys ja aktiivisuus. Tutkimustulosten pohjalta lähdettiin etsimään ratkaisuja prosessien kehittämiseen. Kehitysehdotuksissa keskityttiin lähinnä edellä mainittujen kokonaisuuksien kehittämiseen eri tavoin, kuten esittämällä kokonaan uusia toimintamalleja ja laatimalla erilaisia työkaluja toimeksiantajayrityksen käyttöön.
Tulevaisuudessa opinnäytetyötä voidaan käyttää toimeksiantajayrityksessä kehittämistyön lisäksi esimerkiksi apuna uusien työntekijöiden perehdyttämisessä. Jatkotutkimuksena toimeksiantajayrityksessä voidaan toteuttaa esimerkiksi asiakastyytyväisyystutkimus.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena kehittämistutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin havainnoimalla ja haastattelemalla toimeksiantajayrityksen työntekijöitä. Haastatteluissa olivat mukana kaikki yrityksen neljä työntekijää. Teemahaastatteluiden teemat määriteltiin tutkimuksen alussa toimeksiantajan kanssa, ja käsiteltäviksi teemoiksi valikoituivat tyypillisimmät tilitoimiston prosessit: asiakassuhde, kirjanpito, tilinpäätös ja veroilmoitus, laskutus sekä palkanlaskenta.
Tutkimustulokset eli prosessien nykytilanne esitettiin sanallisina kuvauksina. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että toimeksiantajayrityksen työntekijöillä on erilaisia työskentelytapoja, kaikki työskentelymenetelmät eivät ole jokaiselle työntekijälle tuttuja ja että yksi suuri työn tehokkuuteen vaikuttava tekijä on asiakkaiden tietämys ja aktiivisuus. Tutkimustulosten pohjalta lähdettiin etsimään ratkaisuja prosessien kehittämiseen. Kehitysehdotuksissa keskityttiin lähinnä edellä mainittujen kokonaisuuksien kehittämiseen eri tavoin, kuten esittämällä kokonaan uusia toimintamalleja ja laatimalla erilaisia työkaluja toimeksiantajayrityksen käyttöön.
Tulevaisuudessa opinnäytetyötä voidaan käyttää toimeksiantajayrityksessä kehittämistyön lisäksi esimerkiksi apuna uusien työntekijöiden perehdyttämisessä. Jatkotutkimuksena toimeksiantajayrityksessä voidaan toteuttaa esimerkiksi asiakastyytyväisyystutkimus.