Ammattipätevyyden jatkokoulutuksen yhteiskunnallinen tiedotus : Case: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi
Vilén, Anna (2014)
Vilén, Anna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060912192
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060912192
Tiivistelmä
Vuonna 2007 voimaan tullut laki kuorma- ja linja-autonkuljettajien pakollisesta ammattipätevyydestä on uudistanut kuljetusalalla toimivien henkilöiden koulutustarpeita ja tuonut lakisääteiset koulutukset myös jo ammatissa toimiville henkilöille. Lain taustalla on tavoitteet niin kuljettajien ammattitaidon lisäämisestä, tieliikenteen turvallisuuden parantamisesta kuin EU:n yhtenäisen ammattitaidon tason saavuttamisestakin.
Henkilöliikenteessä toimivien ammattipätevyyden hakuaika umpeutui 10.9.2013 ja tavaraliikenteessä vastaava aikaraja tulee vastaan 10.9.2014. Näihin aikarajoihin mennessä on kuljettajalla oltava viisi koulutuspäivää suoritettuna ja ammattipätevyys haettuna, jotta he voivat jatkaa työskentelyään alalla.
Opinnäytetyön aihe tuli Liikenteen turvallisuusvirasto Trafilta, jonka toiveena oli selvittää tehdyn tiedotustyön toimivuutta. Lisäksi haluttiin tutkittua tietoa eri tiedotuskanavien onnistumisesta viestin levittäjänä sekä selvittää, mitkä kanavat ovat tulevaisuuden tiedotustoiminnassa tärkeimpiä varsinkin käsiteltäessä laajoja yhteiskunnallisesti tiedotettavia asioita. Opinnäytetyön toimeksiantaja Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi toimii alalla valvovana viranomaisena ja on hoitanut ammattipätevyydestä tiedottamista, valvontaa sekä lain tulkintaa yhteistyössä eri sidosryhmien kanssa.
Kyselytutkimukseen kerättiin vastauksia kursseille osallistuneilta henkilöiltä eri koulutuslaitoksissa. Tutkimus toteutettiin sähköisesti verkossa, sekä koulutuspäivillä paperiversiona eri puolilla Suomea valtakunnallisen kattavuuden aikaansaamiseksi.
Opinnäytetyössä selvitettiin lisäksi mahdollisimman selkeästi, mitä ammattipätevyyden jatkokoulutukseen sisältyy. Toive tähän liittyen nousi kyselyyn vastanneiden keskuudesta.
Kyselyn tulosten pohjalta on vedettävissä linjoja siitä, mitkä viestintäkanavat olisivat tehokkaimpia tulevassa tiedotustoiminnassa, varsinkin mikäli kyseessä on yhteiskunnallisesti tiedotettavat asiat, joiden kohderyhmä on suuri.
Henkilöliikenteessä toimivien ammattipätevyyden hakuaika umpeutui 10.9.2013 ja tavaraliikenteessä vastaava aikaraja tulee vastaan 10.9.2014. Näihin aikarajoihin mennessä on kuljettajalla oltava viisi koulutuspäivää suoritettuna ja ammattipätevyys haettuna, jotta he voivat jatkaa työskentelyään alalla.
Opinnäytetyön aihe tuli Liikenteen turvallisuusvirasto Trafilta, jonka toiveena oli selvittää tehdyn tiedotustyön toimivuutta. Lisäksi haluttiin tutkittua tietoa eri tiedotuskanavien onnistumisesta viestin levittäjänä sekä selvittää, mitkä kanavat ovat tulevaisuuden tiedotustoiminnassa tärkeimpiä varsinkin käsiteltäessä laajoja yhteiskunnallisesti tiedotettavia asioita. Opinnäytetyön toimeksiantaja Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi toimii alalla valvovana viranomaisena ja on hoitanut ammattipätevyydestä tiedottamista, valvontaa sekä lain tulkintaa yhteistyössä eri sidosryhmien kanssa.
Kyselytutkimukseen kerättiin vastauksia kursseille osallistuneilta henkilöiltä eri koulutuslaitoksissa. Tutkimus toteutettiin sähköisesti verkossa, sekä koulutuspäivillä paperiversiona eri puolilla Suomea valtakunnallisen kattavuuden aikaansaamiseksi.
Opinnäytetyössä selvitettiin lisäksi mahdollisimman selkeästi, mitä ammattipätevyyden jatkokoulutukseen sisältyy. Toive tähän liittyen nousi kyselyyn vastanneiden keskuudesta.
Kyselyn tulosten pohjalta on vedettävissä linjoja siitä, mitkä viestintäkanavat olisivat tehokkaimpia tulevassa tiedotustoiminnassa, varsinkin mikäli kyseessä on yhteiskunnallisesti tiedotettavat asiat, joiden kohderyhmä on suuri.