Bonnier Publications Oy:n kehitys muuttuvassa mediakentässä
Silventoinen, Outi; Ohtamaa, Aleksi (2014)
Silventoinen, Outi
Ohtamaa, Aleksi
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060912187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060912187
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin keväällä 2014 toimeksiantona Bonnier Puplications Finlandin mediamyynnille, joka projektin aikana siirtyi Aller Medialle. Opinnäytetyössä tarkastellaan mediamainonnan ja mediamarkkinoiden kehitystä erityisesti aikakausmediatalon kannalta digitalisoitumisen aikakautena. Työn tarkoituksena on luoda kuvaa seuraavien vuosien mediamarkkinoiden muutoksista ja aikakausmediatalon mahdollisuuksista mediamyynnin osalta. Tavoitteena on helpottaa toimeksiantajan kehitystä mediatoimistojen odotusten ja toiveiden mukaisesti. Aihe on hyvin ajankohtainen, sillä mediamarkkinat muuttavat muotoaan jatkuvasti ja mediamainonta kehittyy digitalisoitumisen myötä.
Työn viitekehyksessä selvitetään, mistä mediamainonta ja mediasuunnittelun prosessi koostuvat, millaisia mediamarkkinoiden merkittävimmät mediat ovat mainosvälineinä sekä miten mediamainonta tulee kehittymään tulevaisuudessa muiden aiheesta tehtyjen selvitysten perusteella. Työssä pohditaan medioiden vahvuuksia ja heikkouksia sekä digitalisoitumisen vaikutusta niissä.
Osana opinnäytetyötä toteutettiin tutkimus, jonka kohderyhmänä oli mediatalon suurin ostajaryhmä, mediatoimistot. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena verkkokyselylomakkeella. Mediatoimistojen edustajilta kysyttiin heidän odotuksiaan mediamainonnan kehityksestä, mielipiteitä eri medioihin liittyen sekä kokemuksia ja toiveita opinnäytetyön toimeksiantaja Bonnier Publicationsin kanssa tehdystä yhteistyöstä.
Tutkimustulosten mukaan digimedian kasvun odotetaan kiihtyvän ja digimedioista odotetaan tulevan entistä suurempi osa printtimediatalojen tarjoomaa. Digimedioissa nähdään kuitenkin myös paljon haasteita, eikä asiantuntijuus ole kaikilta osin pysynyt mediakentän kehityksen perässä. Aikakauslehtibrändien tulevaisuus on yhä vahvemmin kiinni monikanavaisuudessa.
Työn viitekehyksessä selvitetään, mistä mediamainonta ja mediasuunnittelun prosessi koostuvat, millaisia mediamarkkinoiden merkittävimmät mediat ovat mainosvälineinä sekä miten mediamainonta tulee kehittymään tulevaisuudessa muiden aiheesta tehtyjen selvitysten perusteella. Työssä pohditaan medioiden vahvuuksia ja heikkouksia sekä digitalisoitumisen vaikutusta niissä.
Osana opinnäytetyötä toteutettiin tutkimus, jonka kohderyhmänä oli mediatalon suurin ostajaryhmä, mediatoimistot. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena verkkokyselylomakkeella. Mediatoimistojen edustajilta kysyttiin heidän odotuksiaan mediamainonnan kehityksestä, mielipiteitä eri medioihin liittyen sekä kokemuksia ja toiveita opinnäytetyön toimeksiantaja Bonnier Publicationsin kanssa tehdystä yhteistyöstä.
Tutkimustulosten mukaan digimedian kasvun odotetaan kiihtyvän ja digimedioista odotetaan tulevan entistä suurempi osa printtimediatalojen tarjoomaa. Digimedioissa nähdään kuitenkin myös paljon haasteita, eikä asiantuntijuus ole kaikilta osin pysynyt mediakentän kehityksen perässä. Aikakauslehtibrändien tulevaisuus on yhä vahvemmin kiinni monikanavaisuudessa.