Vaikuttaako? - Nuorten näkökulmia Ruutiin
Koskela, Jarna (2014)
Koskela, Jarna
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060812175
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060812175
Tiivistelmä
Ruuti on vuonna 2011 perustettu nuorten vaikuttamisjärjestelmä, joka mahdollistaa nuorten laajapohjaisemman osallistumisen päätöksentekoon itseään koskevissa asioissa. Tämän opinnäytetyön tilaaja on Helsingin kaupungin nuorisoasiainkeskus, joka kaupunginhallituksen päätöksellä koordinoi ja kehittää yhdessä opetusviraston kanssa Ruudin toimintoja.
Opinnäytetyö käsittelee Helsinkiläisten nuorten osallistumista ja vaikuttamista sekä Ruudin ydinryhmän toimintaa nuorten näkökulmasta käsin. Työssä nostetaan esiin nuorten mielipide Ruuti – järjestelmän kautta tapahtuneesta osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien lisääntymisestä, sekä sitä kuinka Ruudin ydinryhmän nuoret näkevät ryhmän toiminnan ja sen kehittymisen.
Ruuti toimintoja kehitetään vielä ja on erittäin tärkeää, että nuoret ovat aktiivisesti mukana kehittämässä toimintaa, jotta nuorten kuuleminen toteutuisi nuorisolain määrittelemällä tavalla. Työn tarkoituksena on tuottaa tietoa opinnäytetyön tilaajalle Ruudin toimintojen kehittämiseen, nuorten näkökulmasta.
Opinnäytetyö laatuaan kvalitatiivinen ja perustuu nuorilta 2011 – 2013 kerättyihin haastattelu- ja kyselyaineistoihin.
Tutkimukseni tuloksista voin todeta, että Ruuti-vaikuttamisjärjestelmä on lisännyt nuorten vaikuttamismahdollisuuksia ja Ruudin ydinryhmän toiminta on kehittynyt ja mennyt eteenpäin myös aikuisen positiivinen rooli korostui aineistossa.
Opinnäytetyö käsittelee Helsinkiläisten nuorten osallistumista ja vaikuttamista sekä Ruudin ydinryhmän toimintaa nuorten näkökulmasta käsin. Työssä nostetaan esiin nuorten mielipide Ruuti – järjestelmän kautta tapahtuneesta osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien lisääntymisestä, sekä sitä kuinka Ruudin ydinryhmän nuoret näkevät ryhmän toiminnan ja sen kehittymisen.
Ruuti toimintoja kehitetään vielä ja on erittäin tärkeää, että nuoret ovat aktiivisesti mukana kehittämässä toimintaa, jotta nuorten kuuleminen toteutuisi nuorisolain määrittelemällä tavalla. Työn tarkoituksena on tuottaa tietoa opinnäytetyön tilaajalle Ruudin toimintojen kehittämiseen, nuorten näkökulmasta.
Opinnäytetyö laatuaan kvalitatiivinen ja perustuu nuorilta 2011 – 2013 kerättyihin haastattelu- ja kyselyaineistoihin.
Tutkimukseni tuloksista voin todeta, että Ruuti-vaikuttamisjärjestelmä on lisännyt nuorten vaikuttamismahdollisuuksia ja Ruudin ydinryhmän toiminta on kehittynyt ja mennyt eteenpäin myös aikuisen positiivinen rooli korostui aineistossa.