Metsään.fi – metsänomistajapalvelun asiakastyytyväisyys ja käyttäjäkokemukset
Haapoja, Tuomo (2014)
Haapoja, Tuomo
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060812158
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060812158
Tiivistelmä
Opinnäytteessä selvitetään Metsään.fi – palvelun asiakkaiden käyttäjäkokemuksia ja tyytyväisyyttä. Metsään.fi – palvelu avattiin marraskuussa vuonna 2012. Palvelu on laajentunut jatkuvasti ja marraskuussa 2013 metsänomistaja voi myöntää eri metsäalan toimijoille oikeuksia nähdä tilansa tietoja. Palvelun tuottaa Metsäkeskus, ja sen kehittämisen rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö.
Tutkimuksessa selvitettään asiakkaiden tyytyväisyyttä, markkinointia, liittymistä ja siihen liittyviä ongelmia sekä asiakkaiden toiveita palvelun tulevaisuuteen. Tutkimus suoritettiin pääasiassa kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena, missä tiedonkeruu suoritettiin kyselylomakkeella palvelun internet – sivuilla. Kyselyyn vastasi yhteensä 923 palvelun käyttäjää, mikä on noin puolet silloisesta palvelun käyttäjämäärästä. Kysely pidettiin elokuussa 2013. Vastauksista selvisi, että palvelun käyttäjät ovat enimmäkseen tyytyväisiä palveluun. Suurin ongelma käyttäjillä oli se, ettei heidän kaikkia tiloja ollut vielä tietokannassa. Markkinointi oli parhaiten onnistunut lehdillä, internetillä ja Metsäkeskuksen kirjeillä.
Tärkeimmät kehityskohteet vastaajien mielestä olivat: kartta ja kuvioluettelo toimenpide-ehdotuksineen valituista kuvioista ja muistiinpanojen tallennusmahdollisuus. Kolmanneksi suosituin kehityskohta oli entistä suurikokoisempi kartta.
Tutkimuksessa selvitettään asiakkaiden tyytyväisyyttä, markkinointia, liittymistä ja siihen liittyviä ongelmia sekä asiakkaiden toiveita palvelun tulevaisuuteen. Tutkimus suoritettiin pääasiassa kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena, missä tiedonkeruu suoritettiin kyselylomakkeella palvelun internet – sivuilla. Kyselyyn vastasi yhteensä 923 palvelun käyttäjää, mikä on noin puolet silloisesta palvelun käyttäjämäärästä. Kysely pidettiin elokuussa 2013. Vastauksista selvisi, että palvelun käyttäjät ovat enimmäkseen tyytyväisiä palveluun. Suurin ongelma käyttäjillä oli se, ettei heidän kaikkia tiloja ollut vielä tietokannassa. Markkinointi oli parhaiten onnistunut lehdillä, internetillä ja Metsäkeskuksen kirjeillä.
Tärkeimmät kehityskohteet vastaajien mielestä olivat: kartta ja kuvioluettelo toimenpide-ehdotuksineen valituista kuvioista ja muistiinpanojen tallennusmahdollisuus. Kolmanneksi suosituin kehityskohta oli entistä suurikokoisempi kartta.