Isot ovat pientenkin tarpeet : musiikin koulutusprojekti esi- ja alkuopettajille
Vakkuri-Johansson, Emmi-Liina (2014)
Vakkuri-Johansson, Emmi-Liina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060712136
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060712136
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee musiikin täydennyskoulutuskokonaisuuden järjestämistä. Opinnäytetyöni tarkoituksena oli luoda ja järjestää musiikin täydennyskoulutuskokonaisuus esi- ja alkuopettajille. Koulutusprojektin tarkoituksena oli auttaa esi- ja alkuopettajia toteuttamaan opetussuunnitelmien mukaista opetusta omassa työssään luokanopettajina. Projekti oli suunnattu Loviisan seudun esi- ja alkuopettajille.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mitä haasteita täydennyskoulutusprojektin luominen ja läpivieminen tuo varhaisiän musiikkikasvattajalle ja voiko kouluttajana toimiminen tuoda lisähaasteita omaan työhön. Lisäksi selvitin työn avulla voiko varhaisiän musiikkikasvattaja olla esi- ja alkuopettajien työn tukena omalla musiikillisella osaamisellaan. Opinnäytetyön myötä tutustuin erilaisiin oppimiskäsityksiin sekä asiantuntijuuden kasvun tutkimiseen.
Työ koostuu kahdesta osasta: koulutusprojektin suunnittelusta ja toteutuksesta sekä kirjallisesta raportoinnista. Raportoin työssä koulutuskokonaisuuden järjestämistä ja reflektoin omaa pedagogista kasvuani projektin aikana. Kirjallinen työ pohjautuu kirjalliseen aineistoon, luokanopettajille tekemiini kyselyihin sekä itsereflektointiin projektin aikana.
Työn tutkimusote on laadullinen ja työssä on aineksia toimintatutkimuksesta. Työssä kuvataan erilaisia oppimiskäsityksiä ja tarkastellaan lähemmin elinikäistä oppimista sekä tutustutaan kouluttajan asiantuntijuuteen.
Tämän työn tuloksia voivat hyödyntää oman kouluttajuuden kehittämisestä kiinnostuneet opettajat sekä varhaisiän musiikkikasvattajat.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mitä haasteita täydennyskoulutusprojektin luominen ja läpivieminen tuo varhaisiän musiikkikasvattajalle ja voiko kouluttajana toimiminen tuoda lisähaasteita omaan työhön. Lisäksi selvitin työn avulla voiko varhaisiän musiikkikasvattaja olla esi- ja alkuopettajien työn tukena omalla musiikillisella osaamisellaan. Opinnäytetyön myötä tutustuin erilaisiin oppimiskäsityksiin sekä asiantuntijuuden kasvun tutkimiseen.
Työ koostuu kahdesta osasta: koulutusprojektin suunnittelusta ja toteutuksesta sekä kirjallisesta raportoinnista. Raportoin työssä koulutuskokonaisuuden järjestämistä ja reflektoin omaa pedagogista kasvuani projektin aikana. Kirjallinen työ pohjautuu kirjalliseen aineistoon, luokanopettajille tekemiini kyselyihin sekä itsereflektointiin projektin aikana.
Työn tutkimusote on laadullinen ja työssä on aineksia toimintatutkimuksesta. Työssä kuvataan erilaisia oppimiskäsityksiä ja tarkastellaan lähemmin elinikäistä oppimista sekä tutustutaan kouluttajan asiantuntijuuteen.
Tämän työn tuloksia voivat hyödyntää oman kouluttajuuden kehittämisestä kiinnostuneet opettajat sekä varhaisiän musiikkikasvattajat.