Esteetön koulurakennus liikkumisrajoitteisille : Esteettömyyskartoitus Sulkavan yhtenäiskoulun ja lukion tiloista
Tanskanen, Suvi (2014)
Tanskanen, Suvi
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060712132
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060712132
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää esteettömyyskartoituksen avulla, miten fyysinen esteettömyys otetaan huomioon liikuntarajoitteisilla koulurakennuksessa. Lisäksi opinnäytetyössä tavoitteena oli osoittaa koulurakennuksesta oleellisimpia kehittämisehdotuksia esteettömyyden parantamiseksi liikuntarajoitteisten näkökulmasta. Opinnäytetyö toteutettiin helmikuun 2013 ja toukokuun 2014 välisenä aikana.
Opinnäytetyön lähestymistapana oli toimintatutkimus. Opinnäytetyön aineiston muodostivat kirjallisuuskatsaus, koulun henkilökunnalle toteutettu käyttäjäkysely esteettömyydestä sekä koulurakennuksesta tehty esteettömyyskartoitus. Käyttäjäkysely sekä esteettömyyskartoitus toteutettiin keväällä 2013. Kirjallisuuskatsaus käsitteli etenkin esteettömyyttä, liikuntarajoitteisuutta, esteetöntä koulurakentamista sekä koulurakennusta oppimis- ja toimimisympäristönä. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi esteettömyyskartoitusraportti.
Liikuntarajoitteisten näkökulmasta koulurakennuksessa tulisi kiinnittää huomiota rakennukseen sisäänpääsyyn ja rakennuksessa liikkumiseen, esteettömiin pääsymahdollisuuksiin eri tiloihin sekä varusteiden ja kalusteiden sopivuuteen, säädettävyyteen ja toimivuuteen. Tilojen ja välineiden muunneltavuus ja joustavuus sekä kalusteiden siirreltävyys korostuvat jatkossa. Fysioterapian asiantuntemusta ja moniammatillista yhteistyötä tulisi käyttää suunniteltaessa toimivia ja esteettömiä kouluja ja opetustiloja. Tällä tavoin mahdollistetaan koulun ja sen käyttäjien tarpeet täyttävät luontevat tilaratkaisut. Opinnäytetyötä, sen tuloksia ja tuotosta voidaan hyödyntää parannettaessa koulurakennuksen saavutettavuutta peruskorjauksen yhteydessä, huolto- ja kunnossapitotöissä sekä tiloja ja toimintoja suunniteltaessa.
Opinnäytetyön lähestymistapana oli toimintatutkimus. Opinnäytetyön aineiston muodostivat kirjallisuuskatsaus, koulun henkilökunnalle toteutettu käyttäjäkysely esteettömyydestä sekä koulurakennuksesta tehty esteettömyyskartoitus. Käyttäjäkysely sekä esteettömyyskartoitus toteutettiin keväällä 2013. Kirjallisuuskatsaus käsitteli etenkin esteettömyyttä, liikuntarajoitteisuutta, esteetöntä koulurakentamista sekä koulurakennusta oppimis- ja toimimisympäristönä. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi esteettömyyskartoitusraportti.
Liikuntarajoitteisten näkökulmasta koulurakennuksessa tulisi kiinnittää huomiota rakennukseen sisäänpääsyyn ja rakennuksessa liikkumiseen, esteettömiin pääsymahdollisuuksiin eri tiloihin sekä varusteiden ja kalusteiden sopivuuteen, säädettävyyteen ja toimivuuteen. Tilojen ja välineiden muunneltavuus ja joustavuus sekä kalusteiden siirreltävyys korostuvat jatkossa. Fysioterapian asiantuntemusta ja moniammatillista yhteistyötä tulisi käyttää suunniteltaessa toimivia ja esteettömiä kouluja ja opetustiloja. Tällä tavoin mahdollistetaan koulun ja sen käyttäjien tarpeet täyttävät luontevat tilaratkaisut. Opinnäytetyötä, sen tuloksia ja tuotosta voidaan hyödyntää parannettaessa koulurakennuksen saavutettavuutta peruskorjauksen yhteydessä, huolto- ja kunnossapitotöissä sekä tiloja ja toimintoja suunniteltaessa.