Reklam på Facebook : Hur ser användaren reklam på Facebook?
Lindwall, Kenneth (2014)
Lindwall, Kenneth
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060612103
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060612103
Tiivistelmä
Syftet med detta arbete är ta reda på hur väl reklam på Facebook når användare mellan 20 och 25 år. I arbetet kommer jag att fokusera på de två vanligaste typerna av reklam på Facebooks framsida, vilka är intressebaserad personifierad reklam och sponsorerad reklam. Som metod kommer jag att använda mig av semistrukturerade intervjuer samt eye tracking där informanten får surffa fritt på framsidan på Facebook. I teoridelen behandlar jag digitalmarknadsföring, Facebook reklam och tidgare undersöknigar om Facebook reklam samt banner blindness. Resultaten från min eye tracking undersökning påvisar att informanterna gav flera blickar på reklam i Facebook och att reklamer som tangerade informantens intressen ökade uppmärksamheten. Dock uppkom det banner blindness eftersom få av informanterna kom ihåg mera än en reklam, det fanns också fall där informanten inte mindes en enda reklam. Alla informanter gav dock uppmärksamhet på reklam i Facebook.