Markkina-analyysi: Suomi matkailumaana Saksassa
Tiainen, Annika (2014)
Tiainen, Annika
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060612063
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060612063
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on markkina-analyysi, jonka tavoitteena oli selvittää Suomen asema matkakohteena Saksan markkinoilla. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Toolbox travel marketing and consulting -yritykselle. Markkina-analyysin tarkoituksena on olla Saksaan suuntautuvan matkailumarkkinoinnin sekä Saksan markkinoilla toimivien matkailuyritysten liiketoiminnan tuki. Työstä rajattiin pois kilpailuanalyysi ja tutkimus toteutettiin matkailualan näkökulmasta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui kohteen kilpailukykyisyydestä sisältäen veto- ja työntövoimatekijät sekä matkailumarkkinoinnin merkityksen. Opinnäytetyön kontekstina oli yleiskatsaus Suomen matkailutarjontaan. Markkina-analyysi suoritettiin pääosin kirjoituspöytätutkimuksena. Aineisto koostui tilastoista, artikkeleista, tutkimuksista sekä internet-lähteistä. Tutkimusta täydennettiin teemahaastattelulla, jonka tarkoitus oli parantaa tutkimuksen luotettavuutta.
Tutkimuksen tuloksena saatiin analyysi Saksasta matkailuyrityksen toimintaympäristönä sekä kuvaus saksalaisten matkailutottumuksista sekä yleisesti että Suomessa. Maan talouden hyvä tila luo edellytykset matkailumäärien kasvulle myös tulevaisuudessa. Matkailumäärät Suomeen eivät ole kuitenkaan huomattavasti kasvaneet viime vuosien aikana. Väestön ikääntyminen, perherakenteen muutos, sosiaalisten medioiden käytön yleistyminen matkan eri vaiheissa sekä online-myynnin kasvu ovat joitakin matkailukysyntään vaikuttavia tekijöitä.
Toimintaympäristön ja matkailutottumusten analyysin sekä teoreettisen viitekehyksen ja kontekstin pohjalta tehtiin johtopäätökset Suomen vetovoimaisuudesta Saksan markkinoilla. Asemaa heikentää saksalaisten mieltymys kotimaanmatkailuun, taipumus viettää ulkomaille suuntautuvat lomamatkat rantakohteissa sekä Suomen kalleus yhdistettynä saksalaisten hintatietoisuuteen. Suomen vahvuuksina voidaan nähdä luonto, rauha ja hiljaisuus, sekä ns. vihreät arvot. Ehdotus sopivaksi kohderyhmäksi on hyvätuloiset lapsettomat parit, sesongiksi kesä ja markkinoitava alue olisi suurimpien kaupunkien kuten Berliinin ja Hampurin alueet. Suomesta ei Saksan markkinoilla voi tulla massojen suosikkimatkakohdetta, mutta sillä on potentiaalia vaihtoehtoisia matkakohteita etsivien keskuudessa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui kohteen kilpailukykyisyydestä sisältäen veto- ja työntövoimatekijät sekä matkailumarkkinoinnin merkityksen. Opinnäytetyön kontekstina oli yleiskatsaus Suomen matkailutarjontaan. Markkina-analyysi suoritettiin pääosin kirjoituspöytätutkimuksena. Aineisto koostui tilastoista, artikkeleista, tutkimuksista sekä internet-lähteistä. Tutkimusta täydennettiin teemahaastattelulla, jonka tarkoitus oli parantaa tutkimuksen luotettavuutta.
Tutkimuksen tuloksena saatiin analyysi Saksasta matkailuyrityksen toimintaympäristönä sekä kuvaus saksalaisten matkailutottumuksista sekä yleisesti että Suomessa. Maan talouden hyvä tila luo edellytykset matkailumäärien kasvulle myös tulevaisuudessa. Matkailumäärät Suomeen eivät ole kuitenkaan huomattavasti kasvaneet viime vuosien aikana. Väestön ikääntyminen, perherakenteen muutos, sosiaalisten medioiden käytön yleistyminen matkan eri vaiheissa sekä online-myynnin kasvu ovat joitakin matkailukysyntään vaikuttavia tekijöitä.
Toimintaympäristön ja matkailutottumusten analyysin sekä teoreettisen viitekehyksen ja kontekstin pohjalta tehtiin johtopäätökset Suomen vetovoimaisuudesta Saksan markkinoilla. Asemaa heikentää saksalaisten mieltymys kotimaanmatkailuun, taipumus viettää ulkomaille suuntautuvat lomamatkat rantakohteissa sekä Suomen kalleus yhdistettynä saksalaisten hintatietoisuuteen. Suomen vahvuuksina voidaan nähdä luonto, rauha ja hiljaisuus, sekä ns. vihreät arvot. Ehdotus sopivaksi kohderyhmäksi on hyvätuloiset lapsettomat parit, sesongiksi kesä ja markkinoitava alue olisi suurimpien kaupunkien kuten Berliinin ja Hampurin alueet. Suomesta ei Saksan markkinoilla voi tulla massojen suosikkimatkakohdetta, mutta sillä on potentiaalia vaihtoehtoisia matkakohteita etsivien keskuudessa.