Suomalaisten nuorten naisten blogien seuraamistottumukset
Raatila, Niina (2014)
Raatila, Niina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060612022
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060612022
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimii digitaalisen markkinoinnin ajatushautomo Kurio. Opinnäytetyö liittyy Laurea Leppävaaran ja Kurion yhteiseen Kuluttajakäyttäytymisen digitaalisuus -hankkeeseen, joka käynnistyi tammikuussa 2014. Hankkeen tavoitteena on julkaista uutta tietoa alati muuttuvasta kotimaisen kuluttajan käyttäytymisestä digikanavissa. Opinnäytetyön tutkimuksen kohderyhmänä ovat naiset. Tarkoituksena oli tutkia, miten blogit vaikuttavat naisten ostokäyttäytymiseen sekä miten naiset seuraavat blogeja ja mikä niissä kiinnostaa.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta viitekehyksestä, tutkimuksellisesta osuudesta sekä johtopäätöksistä. Teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta eri kokonaisuudesta, jotka käsittelevät digitaalista markkinointia, blogeja ja kuluttajakäyttäytymistä. Teoriaosuudessa on käyty läpi opinnäytetyön kannalta oleellisia teemoja käyttäen tukena monipuolisesti eri kirjallisia ja sähköisiä lähteitä.
Kvalitatiivisen tutkimuksen tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, jossa haastateltiin yhteensä viittä eri-ikäistä naista. Teemahaastattelu koostui kahdeksasta teemasta, joita oli muun muassa motiivi, ostokäyttäytyminen sekä blogien kaupallistuminen. Haastattelut nauhoitettiin ja purettiin litteroimalla. Litteroinnin jälkeen tulokset analysoitiin etsimällä niistä yhteneväisyyksiä, toistuvia sanoja ja mainintoja. Haastattelua tukevana menetelmänä käytettiin havainnointia.
Tutkimustuloksista voidaan todeta, että naiset lukevat säännöllisesti noin kymmentä eri blogia, suosituimmat aihealueet ovat muoti, tyyli ja lifestyle. Hyvän blogin piirteisiin kuuluu laadukkaat kuvat, selkeä kirjoitusasu sekä realistinen sisältö. Blogeja luetaan, jotta saataisiin vinkkejä ja inspiraatiota omaan pukeutumiseen. Muita motiiveja on ajanviete, uteliaisuus ja irtiotto arjesta. Blogit vaikuttavat naisten ostokäyttäytymiseen, sillä blogeja selaillessa ärsykkeet ja tarpeet heräävät. Bloggaajaan luotetaan, heidän mielipiteitään uskotaan, joka vaikuttaa ostopäätösten syntyyn. Haastateltavat olivat sitä mieltä, että liiallinen mainostus blogeissa on häiritsevää.
Johtopäätöksiksi nousi neljä eri teemaa. Ensimmäisenä on blogien sisällön tärkeyden merkitys. Tutkimuksesta ilmeni myös ärsyyntyminen mainoksista ja kaupallisista yhteistöistä. Blogien myötä ostotarve lisääntyy ja tarpeet nousevat huomaamatta esiin blogeja luettaessa. Viimeisenä johtopäätöksenä voidaan pitää sitä, että bloggaajan mielipiteeseen luotetaan. Jatkotutkimusehdotuksena voidaan tutkia tarkemmin blogien seuraamiseroja nuorempien ja vanhempien naisten välillä. Mielenkiintoista olisi myös tutkia erityisesti blogimainontaa ja sitä, mikä siinä ärsyttää. Lisäksi Kuluttajakäyttäytymisen digitaalisuus –hankkeen sisällä on mahdollista hyödyntää saatuja tuloksia sekä tutkia, miten kuluttajakäyttäytyminen muuttuu ja kehittyy jatkossa.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta viitekehyksestä, tutkimuksellisesta osuudesta sekä johtopäätöksistä. Teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta eri kokonaisuudesta, jotka käsittelevät digitaalista markkinointia, blogeja ja kuluttajakäyttäytymistä. Teoriaosuudessa on käyty läpi opinnäytetyön kannalta oleellisia teemoja käyttäen tukena monipuolisesti eri kirjallisia ja sähköisiä lähteitä.
Kvalitatiivisen tutkimuksen tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, jossa haastateltiin yhteensä viittä eri-ikäistä naista. Teemahaastattelu koostui kahdeksasta teemasta, joita oli muun muassa motiivi, ostokäyttäytyminen sekä blogien kaupallistuminen. Haastattelut nauhoitettiin ja purettiin litteroimalla. Litteroinnin jälkeen tulokset analysoitiin etsimällä niistä yhteneväisyyksiä, toistuvia sanoja ja mainintoja. Haastattelua tukevana menetelmänä käytettiin havainnointia.
Tutkimustuloksista voidaan todeta, että naiset lukevat säännöllisesti noin kymmentä eri blogia, suosituimmat aihealueet ovat muoti, tyyli ja lifestyle. Hyvän blogin piirteisiin kuuluu laadukkaat kuvat, selkeä kirjoitusasu sekä realistinen sisältö. Blogeja luetaan, jotta saataisiin vinkkejä ja inspiraatiota omaan pukeutumiseen. Muita motiiveja on ajanviete, uteliaisuus ja irtiotto arjesta. Blogit vaikuttavat naisten ostokäyttäytymiseen, sillä blogeja selaillessa ärsykkeet ja tarpeet heräävät. Bloggaajaan luotetaan, heidän mielipiteitään uskotaan, joka vaikuttaa ostopäätösten syntyyn. Haastateltavat olivat sitä mieltä, että liiallinen mainostus blogeissa on häiritsevää.
Johtopäätöksiksi nousi neljä eri teemaa. Ensimmäisenä on blogien sisällön tärkeyden merkitys. Tutkimuksesta ilmeni myös ärsyyntyminen mainoksista ja kaupallisista yhteistöistä. Blogien myötä ostotarve lisääntyy ja tarpeet nousevat huomaamatta esiin blogeja luettaessa. Viimeisenä johtopäätöksenä voidaan pitää sitä, että bloggaajan mielipiteeseen luotetaan. Jatkotutkimusehdotuksena voidaan tutkia tarkemmin blogien seuraamiseroja nuorempien ja vanhempien naisten välillä. Mielenkiintoista olisi myös tutkia erityisesti blogimainontaa ja sitä, mikä siinä ärsyttää. Lisäksi Kuluttajakäyttäytymisen digitaalisuus –hankkeen sisällä on mahdollista hyödyntää saatuja tuloksia sekä tutkia, miten kuluttajakäyttäytyminen muuttuu ja kehittyy jatkossa.