Läheisten ja hoitohenkilökunnan välinen yhteistyö
Myllymäki, Eija (2014)
Myllymäki, Eija
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060612008
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060612008
Tiivistelmä
Tämän työpaikkalähtöisen kehittämisprojektin tarkoituksena oli kartoittaa Viola-kodin, Willa Violan ja Pellavakodin ryhmäkodeissa, tehostetussa palveluasumisessa asuvien asukkaiden läheisten ja hoitohenkilökunnan välistä yhteistyötä ja miten yhteistyötä tulee kehittää. Kehittämisprojektin tavoitteena on tehdä aiempaa laadukkaampaa hoitotyötä ja kehittää Viola-kotiyhdistys ry:n asukkaiden läheisten ja hoitohenkilökunnan välistä yhteistyötä. Teoreettisiksi lähtökohdiksi muodostuivat laatu palvelutalossa, läheinen, vanhus, hoitohenkilökunta ja yhteistyö. Kehittämisprojekti toteutettiin mukaillen toiminta-tutkimusta yhteistyössä asiantuntijaryhmän kanssa. Aineisto kerättiin Violakotiyhdistyksen ryhmäkodeissa tehostetussa palveluasumisessa asuvien asukkaiden läheisille suunnattujen ryhmähaastattelujen avulla. Haastateltavia oli 14. Tulokset analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Viola-kotiyhdistyksen hoitohenkilökunnasta muodostetun asiantuntijaryhmän avulla valittiin yhteistyön kehittämisen kohteet ja luotiin toimintamalli, jonka toimivuutta kokeiltiin käytännössä. Toimintamallin avulla on tarkoitus parantaa asukkaiden hoidon laatua ja palvelua omaisnäkökulma huomioiden.
Tulosten mukaan läheiset olivat tehneet yhteistyötä hoitohenkilökunnan kanssa. Heistä henkilökunta on ystävällistä, asiallista ja he antavat tietoa ja aikaa läheisille. Läheiset toivoivat hoitohenkilökunnan kanssa tehtävältä yhteistyöltä kokonaisvaltaista tiedotta-mista vanhuksen arjesta ja voinnista. Ryhmäkodeista ja palvelutalon toiminnasta haluttiin tietoa. Hoitohenkilökunnalta ja erityisesti omahoitajalta toivottiin aktiivisuutta ja oma-aloitteellista lähestymistä läheisen suuntaan. Tulosten pohjalta Viola-kodin, Willa Violan ja Pellavakodin asiakkaille ja heidän läheisilleen järjestettiin avoimet-ovet tapahtuma. Jatkossa yhteisiä eri teemoja sisältäviä tapahtumia pidetään säännöllisesti. Läheiset saivat tiedotteen asukkaan vastuuhenkilöistä ja omahoitajan tehtävistä. Samalla tiedusteltiin tarvetta hoitohenkilökunnan yhteydenottoon ja toiveita ryhmäkodissa järjestettäviin läheisten iltoihin. Uusille asukkaille ja heidän läheisilleen laadittiin tervetulopaketti, joka annetaan heille ennen ryhmäkotiin muuttoa. Jatkotutkimushaasteena on kartoittaa läheisten kokemukset uuden toimintamallin toimivuudesta sekä hoitohenkilökunnan kokemukset yhteistyöstä.
Tulosten mukaan läheiset olivat tehneet yhteistyötä hoitohenkilökunnan kanssa. Heistä henkilökunta on ystävällistä, asiallista ja he antavat tietoa ja aikaa läheisille. Läheiset toivoivat hoitohenkilökunnan kanssa tehtävältä yhteistyöltä kokonaisvaltaista tiedotta-mista vanhuksen arjesta ja voinnista. Ryhmäkodeista ja palvelutalon toiminnasta haluttiin tietoa. Hoitohenkilökunnalta ja erityisesti omahoitajalta toivottiin aktiivisuutta ja oma-aloitteellista lähestymistä läheisen suuntaan. Tulosten pohjalta Viola-kodin, Willa Violan ja Pellavakodin asiakkaille ja heidän läheisilleen järjestettiin avoimet-ovet tapahtuma. Jatkossa yhteisiä eri teemoja sisältäviä tapahtumia pidetään säännöllisesti. Läheiset saivat tiedotteen asukkaan vastuuhenkilöistä ja omahoitajan tehtävistä. Samalla tiedusteltiin tarvetta hoitohenkilökunnan yhteydenottoon ja toiveita ryhmäkodissa järjestettäviin läheisten iltoihin. Uusille asukkaille ja heidän läheisilleen laadittiin tervetulopaketti, joka annetaan heille ennen ryhmäkotiin muuttoa. Jatkotutkimushaasteena on kartoittaa läheisten kokemukset uuden toimintamallin toimivuudesta sekä hoitohenkilökunnan kokemukset yhteistyöstä.