Power Pivotin hyödyntäminen myynnin analysoinnissa ja raportoinnissa
Jylhä, Jani (2014)
Jylhä, Jani
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060511951
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060511951
Tiivistelmä
Tiedolla johtamisen tukena käytetään tämän päivän yrityksissä business intelligence ratkaisuja. Opinnäytetyössä tutkittiin Power Pivot in Excel 2013 työkalua ja sen soveltuvuutta myynnin raportointiin ja analysointiin. Työvälineen tarve myynnin analysoimiseksi havaittiin kohdeyrityksessä, kun johdon selvityspyynnöt myynnin tilasta ja rakenteesta lisääntyivät. Työssä toteutettiin yrityksen johtoa palveleva dynaaminen myyntiraportti.
Tutkimuksen tavoitteena oli toteuttaa loppukäyttäjälle informatiivinen ja joustava myyntiraportti staattisten näkymien sijaan. Työn toteutus tapahtui konstruktiivisella tutkimusotteella. Tiedon hankinnassa hyödynnettiin omia havaintoja, avoimia haastatteluja yritysjohdon kanssa, sekä kirjallisia lähteitä. Näkymän taulukot ja kuvaajat toteutettiin parhaita käytänteitä noudattaen.
Työn tuloksena syntyi paikallinen datamart ratkaisu, jossa loppukäyttäjän käyttöliittymänä toimii Excelin pivot -näkymä. Käyttöliittymässä tarkastelunäkökulmaa pystytään muuttamaan helposti ja joustavasti ennalta määriteltyjen tarpeiden mukaan. Tämän lisäksi ratkaisu mahdollistaa käyttäjän tarpeen mukaisten ad hoc -kyselyiden tuottamisen.
Tutkimus osoitti, että Power Pivot in Excel soveltuu hyvin tiedon muokkaamiseen ja jakamiseen informatiivisessa muodossa. Toteutus otettiin kohdekäyttäjien parissa hyvin vastaan ja se lisättiin kiinteäksi osaksi kuukausittaista myyntilukujen raportointia. Tutkimuksessa havaittiin Power Pivot raportin hyödyttävän yritysjohdon lisäksi myös muita kohdeorganisaation yksiköitä.
Tutkimuksen tavoitteena oli toteuttaa loppukäyttäjälle informatiivinen ja joustava myyntiraportti staattisten näkymien sijaan. Työn toteutus tapahtui konstruktiivisella tutkimusotteella. Tiedon hankinnassa hyödynnettiin omia havaintoja, avoimia haastatteluja yritysjohdon kanssa, sekä kirjallisia lähteitä. Näkymän taulukot ja kuvaajat toteutettiin parhaita käytänteitä noudattaen.
Työn tuloksena syntyi paikallinen datamart ratkaisu, jossa loppukäyttäjän käyttöliittymänä toimii Excelin pivot -näkymä. Käyttöliittymässä tarkastelunäkökulmaa pystytään muuttamaan helposti ja joustavasti ennalta määriteltyjen tarpeiden mukaan. Tämän lisäksi ratkaisu mahdollistaa käyttäjän tarpeen mukaisten ad hoc -kyselyiden tuottamisen.
Tutkimus osoitti, että Power Pivot in Excel soveltuu hyvin tiedon muokkaamiseen ja jakamiseen informatiivisessa muodossa. Toteutus otettiin kohdekäyttäjien parissa hyvin vastaan ja se lisättiin kiinteäksi osaksi kuukausittaista myyntilukujen raportointia. Tutkimuksessa havaittiin Power Pivot raportin hyödyttävän yritysjohdon lisäksi myös muita kohdeorganisaation yksiköitä.