Imrovisaatiomenetelmäm soveltuvuus erityisopiskelijoiden ohjauksessa
Helminen, Harri (2014)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060511936
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060511936
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli selvittää improvisaatioteatterimetodin soveltuvuus ammattikoulujen opetukseen erityisopiskelijoiden ryhmäyttämisessä ja arvioida metodin vaikutusta vuorovaikutukseen ja vuorovaikutustaitoihin.
Ihmisen toiminnan keskeisimpiä piirteitä on epäonnistuminen. Epäonnistumisen ansiosta saamme nauttia lukuisista hyödykkeistä ja innovaatioista, jotka ilman yritystä ja erehdystä ja siitä seurannutta oivallusta, olisivat jääneet syntymättä. Olen opettanut teatteri-ilmaisua 20 vuotta, yli kymmenen vuotta olen käyttänyt opetuksessani Keith Johnstonen kehittämää improvisaatioteatterimenetelmää. Menetelmä tunnetaan Suomessa nimellä Impro. Impro tarvitsee toteutuakseen epäonnistumisen, moka on perusta toiminnalle. Impro perustuu hyväksyntään ja kannustukseen, kaikki ideat ja teot hyväksytään sekä virheisiin kannustetaan.
Kehittämishanke toteutui syksyn 2013 aikana Tampereella opetusharjoitteluni aikana. Syksyn aikana oli opetuskertoja 15. Opetuskertojen kuluessa toteutimme erityisopiskelijoiden kanssa erilaisia ryhmäyttämisharjoituksia. Opetuskertojen jälkeen erityisopiskelijoiden kanssa on ollut palautekeskustelu toiminnan vaikutuksista ja pyrkimyksistä. Opetuskokonaisuutta erityisopiskelijat ovat arvioineet kyselylomakkeeseen. Viimeinen opetuskerta oli koko opetusjakson purku keskustellen. Keskustelun avasin kertomalla mihin olen opetuksellani pyrkinyt, jonka jälkeen erityisopiskelijat saivat esittää oman mielipiteensä ja esittää kysymyksiä tai kritiikkiä.
Ihmisen toiminnan keskeisimpiä piirteitä on epäonnistuminen. Epäonnistumisen ansiosta saamme nauttia lukuisista hyödykkeistä ja innovaatioista, jotka ilman yritystä ja erehdystä ja siitä seurannutta oivallusta, olisivat jääneet syntymättä. Olen opettanut teatteri-ilmaisua 20 vuotta, yli kymmenen vuotta olen käyttänyt opetuksessani Keith Johnstonen kehittämää improvisaatioteatterimenetelmää. Menetelmä tunnetaan Suomessa nimellä Impro. Impro tarvitsee toteutuakseen epäonnistumisen, moka on perusta toiminnalle. Impro perustuu hyväksyntään ja kannustukseen, kaikki ideat ja teot hyväksytään sekä virheisiin kannustetaan.
Kehittämishanke toteutui syksyn 2013 aikana Tampereella opetusharjoitteluni aikana. Syksyn aikana oli opetuskertoja 15. Opetuskertojen kuluessa toteutimme erityisopiskelijoiden kanssa erilaisia ryhmäyttämisharjoituksia. Opetuskertojen jälkeen erityisopiskelijoiden kanssa on ollut palautekeskustelu toiminnan vaikutuksista ja pyrkimyksistä. Opetuskokonaisuutta erityisopiskelijat ovat arvioineet kyselylomakkeeseen. Viimeinen opetuskerta oli koko opetusjakson purku keskustellen. Keskustelun avasin kertomalla mihin olen opetuksellani pyrkinyt, jonka jälkeen erityisopiskelijat saivat esittää oman mielipiteensä ja esittää kysymyksiä tai kritiikkiä.