Rakennusliikkeen liiketoimintasuunnitelma, case: Micson Oy
Sandström, Marco (2014)
Sandström, Marco
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060511933
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060511933
Tiivistelmä
Micson Oy on vuonna 2011 perustettu rakennusalan yritys, jonka liiketoimintasuunnitelma on jäänyt aikaisemmin laatimatta yrittäjien kiireiden vuoksi. Yrityksen laajentuessa on liiketoimintasuunnitelman laatiminen koettu tarpeelliseksi, jotta liiketoimintaa osataan kehittää oikeaan suuntaan. Työn tuotosta on tarkoitus hyödyntää myöhemminkin yrityksen toimintaa kehitettäessä.
Opinnäytetyön tarkoituksena on laatia olemassa olevalle yritykselle liiketoimintasuunnitelma. Työn ydinajatus oli kerätä yrittäjien ajatukset paperille ja tehdä samalla tilannekatsaus yrityksen nykytilaan sekä tulevaisuuden näkymiin. Työstä jätetään pois yrityksen perustamiseen liittyvä teoria pohdintoineen.
Teoriaosuus käsittelee liiketoimintasuunnitelmaa, sen laatimista yleensä sekä sen sisältämiä asiakokonaisuuksia. Koska kyseessä on produktityyppinen opinnäytetyö, perehdyttiin aiheeseen lukemalla siihen liittyvää kirjallisuutta sekä internet-sivustoja. Vertailevaa tutkimusta tehtiin peilaamalla yrityksen tunnuslukuja yleisesti rakennusteollisuuden vastaaviin tunnuslukuihin.
Rakennusala on nykyään erittäin kilpailtu. Palvelun hinta-laatusuhde yhdessä yrityksen tunnettuuden kanssa ovat tärkeitä kilpailutekijöitä. Tämän vuoksi työssä käsitellään markkinointia ja henkilöstön työtyytyväisyyden ylläpitämistä muita osa-alueita syvällisemmin.
Työssä käytettiin apuna valmista liiketoimintasuunnitelman runkoa. Tarkat liiketoimintasuunnitelmaan kuuluvat laskelmat sekä yritykselle lasketut tunnusluvut on luovutettu vain toimeksiantajan käyttöön ja ovat luottamuksellisia. Laadittu liiketoimintasuunnitelma toimii hyvänä työkaluna suunniteltaessa yrityksen toimintaa tulevaisuudessa ja luo kattavan kokonaiskuvan yrityksen tämän hetkisestä tilanteesta.
Opinnäytetyön tarkoituksena on laatia olemassa olevalle yritykselle liiketoimintasuunnitelma. Työn ydinajatus oli kerätä yrittäjien ajatukset paperille ja tehdä samalla tilannekatsaus yrityksen nykytilaan sekä tulevaisuuden näkymiin. Työstä jätetään pois yrityksen perustamiseen liittyvä teoria pohdintoineen.
Teoriaosuus käsittelee liiketoimintasuunnitelmaa, sen laatimista yleensä sekä sen sisältämiä asiakokonaisuuksia. Koska kyseessä on produktityyppinen opinnäytetyö, perehdyttiin aiheeseen lukemalla siihen liittyvää kirjallisuutta sekä internet-sivustoja. Vertailevaa tutkimusta tehtiin peilaamalla yrityksen tunnuslukuja yleisesti rakennusteollisuuden vastaaviin tunnuslukuihin.
Rakennusala on nykyään erittäin kilpailtu. Palvelun hinta-laatusuhde yhdessä yrityksen tunnettuuden kanssa ovat tärkeitä kilpailutekijöitä. Tämän vuoksi työssä käsitellään markkinointia ja henkilöstön työtyytyväisyyden ylläpitämistä muita osa-alueita syvällisemmin.
Työssä käytettiin apuna valmista liiketoimintasuunnitelman runkoa. Tarkat liiketoimintasuunnitelmaan kuuluvat laskelmat sekä yritykselle lasketut tunnusluvut on luovutettu vain toimeksiantajan käyttöön ja ovat luottamuksellisia. Laadittu liiketoimintasuunnitelma toimii hyvänä työkaluna suunniteltaessa yrityksen toimintaa tulevaisuudessa ja luo kattavan kokonaiskuvan yrityksen tämän hetkisestä tilanteesta.