Sosiaalinen media matkakohteen markkinoinnissa : Visit Tampere
Tziafas-Peuru, Johanna (2014)
Tziafas-Peuru, Johanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060511915
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060511915
Tiivistelmä
Visit Tampere Oy:n toimeksiannosta ja tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Visit Tampere Oy:n nykyhetken tilanne sosiaalisen median käytöstä. Tarkoituksena oli selvittää miten toimeksiantaja voisi hyödyntää sosiaalista mediaa markkinoidessaan kaupunkia (Tampere) matkakohteena. Tavoitteena oli saada toimeksiantajalle konkreettisia kehitysideoita siihen miten saada enemmän näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa ja etenkin Facebook-sivuilla.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa aiheina olivat sosiaalinen media, matkailumarkkinointi ja matkakohteen markkinointi. Teoriaosuuden lisäksi käytin toiminnallisessa osuudessa kahta eri tutkimusmenetelmää joiden tehtävänä oli tunnistaa sosiaalisen median uudet trendit ja kanavat, sekä mahdolliset kehitysideat sosiaalisen median käytöstä matkailussa.
Tutkimusmenetelminä käytin Benchmarkingia ja Facebook kartoitusta. Vertailin kymmenen eri matkailuyrityksen kotisivuja ja sosiaalisen median kanavien käyttöä. Kartoituksen tavoitteena oli selvittää sosiaalisen median käyttö matkailussa. Kohderyhmänä olivat perheet sekä nuoremmat ja vanhemmat ikäluokat.
Tutkimustuloksista selvisi että sosiaalisella medialla on suuri merkitys matkailijan päätöksiin esimerkiksi matkakohteen valinnassa. Sosiaalista mediaa käytetään yhä enemmän myös tiedonhakukanavana. Facebook on säilyttänyt suosionsa nyt kun myös vanhemmat ikäluokat ovat liittyneet mukaan. Nuoremmat ikäpolvet ovat siirtymässä myös muihin sosiaalisen median kanaviin.
Tutkimuksen avulla sain konkreettisia kehitysideoita toimeksiantajalle, mikä oli heidän toiveena. Sosiaalinen media tulisi ottaa huomioon jo strategiaa laadittaessa. Menestyminen vaatii yritykseltä jatkuvaa läsnäoloa, resursseja sekä uutta ajattelutapaa. Vuorovaikutteisuus ja yhteisöllisyys korostuvat yhä enemmän. . Myös videoiden ja kuvien käyttö ja jakaminen lisääntyy.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa aiheina olivat sosiaalinen media, matkailumarkkinointi ja matkakohteen markkinointi. Teoriaosuuden lisäksi käytin toiminnallisessa osuudessa kahta eri tutkimusmenetelmää joiden tehtävänä oli tunnistaa sosiaalisen median uudet trendit ja kanavat, sekä mahdolliset kehitysideat sosiaalisen median käytöstä matkailussa.
Tutkimusmenetelminä käytin Benchmarkingia ja Facebook kartoitusta. Vertailin kymmenen eri matkailuyrityksen kotisivuja ja sosiaalisen median kanavien käyttöä. Kartoituksen tavoitteena oli selvittää sosiaalisen median käyttö matkailussa. Kohderyhmänä olivat perheet sekä nuoremmat ja vanhemmat ikäluokat.
Tutkimustuloksista selvisi että sosiaalisella medialla on suuri merkitys matkailijan päätöksiin esimerkiksi matkakohteen valinnassa. Sosiaalista mediaa käytetään yhä enemmän myös tiedonhakukanavana. Facebook on säilyttänyt suosionsa nyt kun myös vanhemmat ikäluokat ovat liittyneet mukaan. Nuoremmat ikäpolvet ovat siirtymässä myös muihin sosiaalisen median kanaviin.
Tutkimuksen avulla sain konkreettisia kehitysideoita toimeksiantajalle, mikä oli heidän toiveena. Sosiaalinen media tulisi ottaa huomioon jo strategiaa laadittaessa. Menestyminen vaatii yritykseltä jatkuvaa läsnäoloa, resursseja sekä uutta ajattelutapaa. Vuorovaikutteisuus ja yhteisöllisyys korostuvat yhä enemmän. . Myös videoiden ja kuvien käyttö ja jakaminen lisääntyy.