Konsumenters attityder till produktplacering inom musik
Aho, Linda (2014)
Aho, Linda
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060511904
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060511904
Tiivistelmä
Produktplacering är en marknadsföringsmetod som förekommer i diverse olika former. En av dessa former är produktplacering inom musik. Det förekommer inte mycket studier kring produktplacering inom musik eftersom det är ett relativt nytt ämne. Syftet med detta forskningsarbete är att undersöka konsumenters attityder till produktplacering inom musik. Syftet är även att förklara vad produktplacering inom musik innebär samt hur det används för att marknadsföra ett varumärke eller en produkt. Arbetet begränsar sig till produktplacering inom musikvideor samt sångtexter. Undersökningen utförs med hjälp av fokusgruppsintervjuer. Resultatet av undersökningen indikerar att konsumenter i allmänhet har en positiv inställning till produktplacering inom musik så länge den inte anses vara alltför uppenbar. Resultaten visar även att konsumenter är medvetna om att produktplacering kan påverka en konsument på en omedveten nivå. De som förhåller sig negativt till produktplacering i musik påpekade orsaken var pga. att den påverkar en konsument omedvetet. Typiskt med dessa personer är att de även anser företaget har en del av ansvaret då det kommer till konsumenters köpbeteenden. De personer som anser konsumenten ha ansvaret förhåller sig en aning mer positivt till produktplaceringen Product placement is a marketing method that exists in many different forms. One of these forms is product placement in music. There are not many studies about product placement in music since it is a relatively new topic. The purpose of this study is to research the consumer attitudes to product placement in music. The purpose is also to explain what product placement in music involves and how it is used to promote a product or a brand. The study is delimited to only product placement in music videos and lyrics. The research will be conducted with the use of focus group interviews. The result of the research indicates that consumers generally have a positive attitude to product placement in music as long as it is not too obvious. The results also show that consumers are conscious about that product placement can affect a consumer unconsciously. Those who have a negative attitude to product placement in music explained that the reason for this is because product placement affects a consumers unconsciousness. Typical for these people is that they also feel the company have a part of the responsibility when it comes to consumers buying behavior. Those people who feel the consumer has the responsibility also have a more positive attitude to product placement.