Nuorten toiminta- ja käyttäytymismallit mediakanava YouTubessa
Basili, Tomas (2014)
Basili, Tomas
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060511883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060511883
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä oli tarkoituksena tutkia YouTuben roolia nuorten mediakäyttäytymisessä. Työn tavoitteena oli saada mahdollisimman kattavaa ja yksinkertaista tietoa 20 – 25-vuotiaiden nuorten ja nuorten aikuisten YouTuben käyttö- ja toimintatavoista sekä suhtautumisesta markkinoinnin eri muotoihin ja yhteisöön.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi digitaalisen markkinoinnin erikoisosaaja Kurio Oy. Toimeksianto liittyi ”Kuluttajakäyttäytyminen digissä” -hankkeeseen, joka on toteutettu Kurio Oy:n ja Laurea-ammattikorkeakoulun Leppävaaran yksikön yhteistyönä keväällä 2014. Opinnäytetyössä on käytetty lähdeaineistona sosiaalisen median kirjallisuutta, artikkeleita, sähköisiä lähteitä ja tutkimuskirjallisuutta.
Tämän työn teoreettisessa viitekehyksessä tutustutaan lähemmin YouTubeen. Aluksi tutustutaan yleisesti YouTubeen, jonka kautta siirrytään siihen, kuinka se toimii markkinointialustana. Opinnäytetyön kannalta keskeisenä asiana tarkasteltiin YouTubea yhteisönä sekä sen asemaa täällä Suomessa. Taustatietona on mainittu myös YouTuben kanavat, vlogit eli videoblogit ja kommenttiosio.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelmänä laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelminä toimivat teemahaastattelu ja havainnointi. Jokainen haastattelu on toteutettu yksilöhaastatteluna kevään 2014 aikana. Tutkimustulokset on ensin litteroitu, minkä jälkeen analysoitu kysymys kerrallaan.
Tutkimustuloksia tarkastettaessa huomattiin, että tuloksissa oli paljon yhtäläisyyksiä ja ne vastasivat hyvin odotuksia. Tutkimustuloksista selviää, että YouTubessa toimitaan eri tavalla kuin muissa sosiaalisen median kanavissa ja sillä on erilainen käyttötarkoitus. Tutkimuksessa tuli myös ilmi moninainen suhtauminen mainontaan ja markkinointiin. Katsottavan sisällön puolesta huomattiin eroavaisuuksia sukupuolten välillä sekä yhtäläinen suhtautuminen yhteisöön.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan tulevaisuudessa hyödyntää jatkotutkimuksissa sekä samankaltaisissa tutkimuksissa. Tutkimustuloksista saa ajankohtaista tietoa nuorten käyttäytymis- ja toimintatavoista YouTubea ajatellen.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi digitaalisen markkinoinnin erikoisosaaja Kurio Oy. Toimeksianto liittyi ”Kuluttajakäyttäytyminen digissä” -hankkeeseen, joka on toteutettu Kurio Oy:n ja Laurea-ammattikorkeakoulun Leppävaaran yksikön yhteistyönä keväällä 2014. Opinnäytetyössä on käytetty lähdeaineistona sosiaalisen median kirjallisuutta, artikkeleita, sähköisiä lähteitä ja tutkimuskirjallisuutta.
Tämän työn teoreettisessa viitekehyksessä tutustutaan lähemmin YouTubeen. Aluksi tutustutaan yleisesti YouTubeen, jonka kautta siirrytään siihen, kuinka se toimii markkinointialustana. Opinnäytetyön kannalta keskeisenä asiana tarkasteltiin YouTubea yhteisönä sekä sen asemaa täällä Suomessa. Taustatietona on mainittu myös YouTuben kanavat, vlogit eli videoblogit ja kommenttiosio.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelmänä laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelminä toimivat teemahaastattelu ja havainnointi. Jokainen haastattelu on toteutettu yksilöhaastatteluna kevään 2014 aikana. Tutkimustulokset on ensin litteroitu, minkä jälkeen analysoitu kysymys kerrallaan.
Tutkimustuloksia tarkastettaessa huomattiin, että tuloksissa oli paljon yhtäläisyyksiä ja ne vastasivat hyvin odotuksia. Tutkimustuloksista selviää, että YouTubessa toimitaan eri tavalla kuin muissa sosiaalisen median kanavissa ja sillä on erilainen käyttötarkoitus. Tutkimuksessa tuli myös ilmi moninainen suhtauminen mainontaan ja markkinointiin. Katsottavan sisällön puolesta huomattiin eroavaisuuksia sukupuolten välillä sekä yhtäläinen suhtautuminen yhteisöön.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan tulevaisuudessa hyödyntää jatkotutkimuksissa sekä samankaltaisissa tutkimuksissa. Tutkimustuloksista saa ajankohtaista tietoa nuorten käyttäytymis- ja toimintatavoista YouTubea ajatellen.