Työnjohto rakennetussa viherympäristössä
Pettinen, Essi (2014)
Pettinen, Essi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060411830
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060411830
Tiivistelmä
Työnjohto rakennetussa viherympäristössä on esimiestyötä viheralalla. Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan viheralan työnjohtajien työnkuvaa ja tehtäviä rakennetussa viherympäristössä eli viherrakentamisen ja ylläpidon alalla. Esimiestyötä on tutkittu paljon ja työnjohtokoulutuksia järjestetään alakohtaisesti. Tämän työn tilaaja Hämeenlinnan ammattikorkeakoulun biotalouden täydennyskoulutuskeskus järjestää viheralan työnjohtokoulutusta.
Opinnäytetyön tavoitteina oli saada haastattelututkimuksella tietoa yksityisen ja julkisen sektorin töiden eroista sekä kerätä mielipiteitä työnjohtokoulutuksen parantamiseksi. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään työnjohdon tehtäviä jotka liittyvät olennaisesti viheralan työnjohtoon. Haastattelututkimuksella kerättiin tietoa täydennyskoulutuksen käyneiltä työnjohtajilta jotka toimivat julkisen ja yksityisen sektorin viheralan työnjohtotehtävissä. Julkinen sektori käsittää tässä kunnan ja seurakunnan työt, yksityinen sektori yritykset ja yrittäjät.
Täydennyskoulutuksesta saa parhaimmillaan sekä käytännön ohjeita työelämään että uusia kontakteja verkostoonsa. Koulutuksissa käytännön työelämää kokeneet luennoitsijat koetaan parhaimmiksi koska heillä on todellisia kokemuksia työelämän erilaisista tilanteista. Avoimen keskustelun tärkeys niin koulutuksessa kuin työelämässäkin nousi esille. Yksi keino koulutuksen kehittämisessä voisi olla keskustelun lisääminen esimerkiksi paneelikeskustelujen muodossa jolloin ääneen saataisiin enemmän osallistujia.
Opinnäytetyön tavoitteina oli saada haastattelututkimuksella tietoa yksityisen ja julkisen sektorin töiden eroista sekä kerätä mielipiteitä työnjohtokoulutuksen parantamiseksi. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään työnjohdon tehtäviä jotka liittyvät olennaisesti viheralan työnjohtoon. Haastattelututkimuksella kerättiin tietoa täydennyskoulutuksen käyneiltä työnjohtajilta jotka toimivat julkisen ja yksityisen sektorin viheralan työnjohtotehtävissä. Julkinen sektori käsittää tässä kunnan ja seurakunnan työt, yksityinen sektori yritykset ja yrittäjät.
Täydennyskoulutuksesta saa parhaimmillaan sekä käytännön ohjeita työelämään että uusia kontakteja verkostoonsa. Koulutuksissa käytännön työelämää kokeneet luennoitsijat koetaan parhaimmiksi koska heillä on todellisia kokemuksia työelämän erilaisista tilanteista. Avoimen keskustelun tärkeys niin koulutuksessa kuin työelämässäkin nousi esille. Yksi keino koulutuksen kehittämisessä voisi olla keskustelun lisääminen esimerkiksi paneelikeskustelujen muodossa jolloin ääneen saataisiin enemmän osallistujia.