Markkinointi sosiaalisessa mediassa - Case Kuopion Malja Oy
Immonen, Iina (2014)
Immonen, Iina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060411794
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060411794
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantona Kuopion Malja Oy:lle keväällä 2014. Työn tarkoituksena on tuottaa kattava kokonaisuus sosiaalisen median välineistä, joita hyödyntämällä toimeksiantajayritys saa parhaan mahdollisen näkyvyyden verkossa. Lähdekirjallisuuden lisäksi työssä on hyödynnetty blogikirjoituksia ja muita verkkolähteitä, kuten artikkeleita. Työ perustuu pitkälti myös omiin havaintoihin ja pohdintoihin.
Opinnäytetyön teoriaosuus on jaettu kolmeen pääotsikkoon. Ensimmäisessä osassa käydään läpi sosiaalista mediaa ja sen eri sovelluksia, jotka ovat erityisesti markkinointia ajatellen koettu työhön sopiviksi. Toisessa osassa käsitellään markkinointia sosiaalisessa mediassa ja kolmannessa osassa esitellään Ravintola Maljalle sosiaalisen median strategia, jota hyödyntämällä yritys pystyy valjastamaan käyttöönsä parhaat kanavat näkyvyyden takaamiseksi.
Työssä eritellään sosiaalisen median hyötyjä ja uhkakuvia yritysnäkökulmasta. Tärkeää on pystyä valitsemaan juuri oikeat sosiaalisen median kanavat, joita pitkäjänteisesti päivittämällä päästään haluttuun tavoitteeseen. Suunnitelmallisuus, kärsivällisyys ja resurssien oikein kohdentaminen ovat tässä avainasemassa. Markkinointi sosiaalisessa mediassa ei ole vain omien tuotteiden tai palveluiden mainostamista, vaan se on vuorovaikutusta muiden käyttäjien kanssa. Tästä vuorovaikutuksesta syntyy kokonaisuus nimeltään sosiaalinen media, jota kaikki sen käyttäjät yhdessä muokkaavat ja rakentavat sellaiseksi kuin se tänä päivänä on.
Opinnäytteessä ehdotetaan toimenpiteitä ja käyttäytymismalleja sosiaalisessa mediassa käytettäviksi Ravintola Maljalle. Työn tuloksena syntyy ohjeistus niiden kanavien käytöstä, jotka parhaiten edesauttavat toimeksiantajan tavoitteita. Sosiaalinen media käsitteenä ja ilmiönä on kuitenkin vielä uusi ja jatkuvasti muotoutuva kokonaisuus, joten strategiaan tulee suhtautua pikemminkin suuntaa-antavana ohjeistuksena kuin ehdottomana linjauksena.
Opinnäytetyön teoriaosuus on jaettu kolmeen pääotsikkoon. Ensimmäisessä osassa käydään läpi sosiaalista mediaa ja sen eri sovelluksia, jotka ovat erityisesti markkinointia ajatellen koettu työhön sopiviksi. Toisessa osassa käsitellään markkinointia sosiaalisessa mediassa ja kolmannessa osassa esitellään Ravintola Maljalle sosiaalisen median strategia, jota hyödyntämällä yritys pystyy valjastamaan käyttöönsä parhaat kanavat näkyvyyden takaamiseksi.
Työssä eritellään sosiaalisen median hyötyjä ja uhkakuvia yritysnäkökulmasta. Tärkeää on pystyä valitsemaan juuri oikeat sosiaalisen median kanavat, joita pitkäjänteisesti päivittämällä päästään haluttuun tavoitteeseen. Suunnitelmallisuus, kärsivällisyys ja resurssien oikein kohdentaminen ovat tässä avainasemassa. Markkinointi sosiaalisessa mediassa ei ole vain omien tuotteiden tai palveluiden mainostamista, vaan se on vuorovaikutusta muiden käyttäjien kanssa. Tästä vuorovaikutuksesta syntyy kokonaisuus nimeltään sosiaalinen media, jota kaikki sen käyttäjät yhdessä muokkaavat ja rakentavat sellaiseksi kuin se tänä päivänä on.
Opinnäytteessä ehdotetaan toimenpiteitä ja käyttäytymismalleja sosiaalisessa mediassa käytettäviksi Ravintola Maljalle. Työn tuloksena syntyy ohjeistus niiden kanavien käytöstä, jotka parhaiten edesauttavat toimeksiantajan tavoitteita. Sosiaalinen media käsitteenä ja ilmiönä on kuitenkin vielä uusi ja jatkuvasti muotoutuva kokonaisuus, joten strategiaan tulee suhtautua pikemminkin suuntaa-antavana ohjeistuksena kuin ehdottomana linjauksena.