Esitutkimus ikääntyneiden ihmisten digitaalisten palveluiden käytön edistämiseksi – Case Digikonkari
Kataja, Inka (2014)
Kataja, Inka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060411731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060411731
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin ikääntyneiden ihmisten suhtautumista digitalisoituvaan yhteiskuntaan, heidän asemaansa osana yhteiskuntaa sekä keinoja ikääntyneiden mukaan saamiseksi digitaalisten palveluiden pariin. Digitalisoituvassa yhteiskunnassa palveluita vähitellen siirretään internetiin ja henkilökohtaisen palvelun saatavuus hankaloituu. Tämä tuottaa ongelmia tietotekniikan ulkopuolelle jääville ikääntyneille. Opinnäytetyössä toimeksiantajana oli Ilolla Unelmatehdas Oy ja työ kytkeytyi yrityksen erityisesti ikääntyneille suunnattuun tietotekniseen Digikonkari-tukipalveluun. Tarkoituksena oli tuottaa ideoita tukipalvelun kehittämiseksi, jotta se vastaisi ikääntyneiden ihmisten tarpeita.
Opinnäytetyö rakentui teoreettisesta viitekehyksestä, jo olemassa olevasta tutkimustiedosta ja haastatteluista. Näitä yhdistelemällä tuotettiin tavoitteiden mukaisia kehitysideoita Digikonkari-palveluun. Oma selvitys toteutettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastattelun muodossa. Laadullinen tutkimus ja teemahaastattelu mahdollistivat sen, että haastateltavien oma ääni pääsi kuuluville antaen tutkittavasta aiheesta syvällisempää ymmärrystä tilastollisen tiedon lisäksi. Haastatteluihin osallistui 14 eläkkeelle jäänyttä ikääntynyttä, iältään 64–84 vuotta.
Tuloksista selvisi, että yhteiskunnassa on mahdollista pärjätä ilman tietoteknisiä laitteita ja internetiä, mutta tilannetta voidaan kuvata haasteelliseksi. Paljon huonommaksi tilanne ei voi enää mennä, sillä kaikkia ikääntyneitä ei voida saada tietotekniikan pariin. Käyttämättömyyttä leimaa pitkälti tietämättömyys ja vierastaminen, mutta myös yksinkertaisesti mielenkiinnon puute. Tilanteeseen puuttuminen lepää pitkälti epävirallisten tahojen harteilla, vaikka viralliset tahot ovat paljon tilannetta kartoittaneet.
Kaikenlaiselle tietotekniselle tukitoiminnalle koettiin olevan tarvetta ikääntyneillä. Ilolla Unelmatehtaalla on täten paljon tukitoimintojen kehittämismahdollisuuksia. Olennaisessa osassa ikääntyneiden digitaalisten palveluiden edistämisessä on tukitoiminnan huolellinen optimointi ja markkinointi sekä palvelun tuonti potentiaalisten asiakkaiden lähelle käytön kynnyksen madaltamiseksi ja esteiden poistamiseksi.
Opinnäytetyö rakentui teoreettisesta viitekehyksestä, jo olemassa olevasta tutkimustiedosta ja haastatteluista. Näitä yhdistelemällä tuotettiin tavoitteiden mukaisia kehitysideoita Digikonkari-palveluun. Oma selvitys toteutettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastattelun muodossa. Laadullinen tutkimus ja teemahaastattelu mahdollistivat sen, että haastateltavien oma ääni pääsi kuuluville antaen tutkittavasta aiheesta syvällisempää ymmärrystä tilastollisen tiedon lisäksi. Haastatteluihin osallistui 14 eläkkeelle jäänyttä ikääntynyttä, iältään 64–84 vuotta.
Tuloksista selvisi, että yhteiskunnassa on mahdollista pärjätä ilman tietoteknisiä laitteita ja internetiä, mutta tilannetta voidaan kuvata haasteelliseksi. Paljon huonommaksi tilanne ei voi enää mennä, sillä kaikkia ikääntyneitä ei voida saada tietotekniikan pariin. Käyttämättömyyttä leimaa pitkälti tietämättömyys ja vierastaminen, mutta myös yksinkertaisesti mielenkiinnon puute. Tilanteeseen puuttuminen lepää pitkälti epävirallisten tahojen harteilla, vaikka viralliset tahot ovat paljon tilannetta kartoittaneet.
Kaikenlaiselle tietotekniselle tukitoiminnalle koettiin olevan tarvetta ikääntyneillä. Ilolla Unelmatehtaalla on täten paljon tukitoimintojen kehittämismahdollisuuksia. Olennaisessa osassa ikääntyneiden digitaalisten palveluiden edistämisessä on tukitoiminnan huolellinen optimointi ja markkinointi sekä palvelun tuonti potentiaalisten asiakkaiden lähelle käytön kynnyksen madaltamiseksi ja esteiden poistamiseksi.