3D-valaistuksen tekniikat
Kontu, Juha (2014)
Kontu, Juha
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060411688
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060411688
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kertoo 3D-valaistuksesta, joka on yksi tärkeimmistä osa-alueista 3D-grafiikassa. Työssä on myös paljon kuvia, jotka on tehty helpottamaan asioiden ymmärtämistä.
Oikeanlainen valaistus vaikuttaa paljon siihen, kuinka hyvältä ja realistiselta valmis 3D-kuva näyttää. Tarkoituksena on kertoa yleisesti 3D-mallien valaisemisesta eikä keskittyä mihinkään tiettyyn ohjelmaan. Opinnäytetyössä esitellään yleisimmät valotyypit ja kerrotaan niiden ominaisuuksista. Työssä käydään lävitse myös erilaiset varjotyypit ja varjoalgoritmit.
Kolmipistevalaisu on tunnetuin ja yleisin valaisutekniikka. Se on kuitenkin tekniikka, jonka ymmärrettyään voi ymmärtää muunkinlaisia valaisutekniikoita. Osiossa esitellään referenssikuvien avulla valot, jotka kuuluvat kolmipistevalaisuun. Tällä tavoin on helpompi ymmärtää, kuinka tekniikka toimii ja mikä on jokaisen yksittäisen valon tarkoitus.
Ilman oikeanlaista renderöintitekniikkaa on lähes mahdotonta saada 3D-kuvan valaistus näyttämään realistiselta ja uskottavalta. Oikeanlainen valojen käyttö ja niiden sijoittelu on erittäin tärkeää, mutta vähintään yhtä tärkeää on se, että osaa käyttää oikeanlaista renderöintitekniikkaa valaistuksen laskemiseen. Opinnäytetyössä käydään lävitse tyypillisimmät renderöintialgoritmit ja kerrotaan kuinka ne valaistuksen laskevat.
Tarkoituksena on lisäksi selvittää, miksi tietyssä tilanteessa kannattaa käyttää tai jättää käyttämättä tietynlaista valaistusta ja renderöintitekniikkaa. Opinnäytetyö toimii myös lyhyenä oppaana 3D-valaisutekniikoihin, koska samat tekniikat pätevät melkein kaikessa 3D:llä tehdyssä.
Oikeanlainen valaistus vaikuttaa paljon siihen, kuinka hyvältä ja realistiselta valmis 3D-kuva näyttää. Tarkoituksena on kertoa yleisesti 3D-mallien valaisemisesta eikä keskittyä mihinkään tiettyyn ohjelmaan. Opinnäytetyössä esitellään yleisimmät valotyypit ja kerrotaan niiden ominaisuuksista. Työssä käydään lävitse myös erilaiset varjotyypit ja varjoalgoritmit.
Kolmipistevalaisu on tunnetuin ja yleisin valaisutekniikka. Se on kuitenkin tekniikka, jonka ymmärrettyään voi ymmärtää muunkinlaisia valaisutekniikoita. Osiossa esitellään referenssikuvien avulla valot, jotka kuuluvat kolmipistevalaisuun. Tällä tavoin on helpompi ymmärtää, kuinka tekniikka toimii ja mikä on jokaisen yksittäisen valon tarkoitus.
Ilman oikeanlaista renderöintitekniikkaa on lähes mahdotonta saada 3D-kuvan valaistus näyttämään realistiselta ja uskottavalta. Oikeanlainen valojen käyttö ja niiden sijoittelu on erittäin tärkeää, mutta vähintään yhtä tärkeää on se, että osaa käyttää oikeanlaista renderöintitekniikkaa valaistuksen laskemiseen. Opinnäytetyössä käydään lävitse tyypillisimmät renderöintialgoritmit ja kerrotaan kuinka ne valaistuksen laskevat.
Tarkoituksena on lisäksi selvittää, miksi tietyssä tilanteessa kannattaa käyttää tai jättää käyttämättä tietynlaista valaistusta ja renderöintitekniikkaa. Opinnäytetyö toimii myös lyhyenä oppaana 3D-valaisutekniikoihin, koska samat tekniikat pätevät melkein kaikessa 3D:llä tehdyssä.