Varaston sisäinen viestintä
Junninen, Saara (2014)
Junninen, Saara
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311630
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311630
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli sisäisen viestinnän tutkiminen päivittäistavarakaupan hankinta- ja logistiikkayrityksessä. Opinnäytetyön lähtökohtana oli Yritys X:n varaston keräilyosaston haastavaksi koettu sisäinen viestintä, ja sitä kautta tarve tutkimukselle. Tutkimuksella pyrittiin saamaan tietoa työntekijöiden toiveista sisäiseen viestintään liittyen. Ensisijaisena tarkoituksena oli selvittää Yritys X:n varaston keräilyosaston sisäiseltä viestinnältä, mitä tietoa työntekijät pitävät tärkeänä ja mitä viestintäkanavia he haluaisivat käytettävän.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen tarkoituksena oli perehtyä kattavasti sisäiseen viestintään ja sen toimintoihin. Teoreettista viitekehystä käsiteltiin lähinnä Yritys X:n omaan sisäiseen viestintään pohjautuen. Teoriaa apuna käyttäen luotiin myös sisäisen viestinnän tutkimus.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineiston keruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, joka jaettiin paperiversiona keräilyosastolle. Tutkimuksessa perehdyttiin sisäisen viestinnän nykytilaan, kehitysehdotuksiin, ensisijaisesti ja päivittäin haluttuun tietoon, viestintäkanaviin sekä tiedon sijaintiin. Kyselyn ajankohta sijoittui maaliskuuhun 2014. Vastausprosentiksi saatiin 42,01.
Tutkimustulosten perusteella voitiin todeta, ettei keräilyosaston sisäinen viestintä ollut kovin toimivaa. Kehitysehdotukset liittyivät pääasiassa ilmoitustaulujen käyttöön, osastopalavereiden toimivuuteen sekä sähköisten infonäyttöjen käyttöön. Tutkimuksella saatiin myös selville, että tärkeimmät tiedot työntekijöille olivat työohjeet ja niiden muutokset, omat työtehtävät ja niiden sisältö, henkilöstöedut ja -palvelut sekä koulutukset, kurssit ja valmennukset. Viestintäkanavista tärkeimmiksi muodostuivat ilmoitustaulut, osastopalaverit ja sähköiset infonäytöt. Sisäisen viestinnän halutuksi sijainniksi valittiin keräilyosaston taukotila. Näiden tutkimustulosten avulla Yritys X:ssä lähdettiin kehittämään sisäistä viestintää työntekijöiden haluamaan suuntaan. Opinnäytetyön lopputulokseen oltiin tyytyväisiä sekä tekijän että Yritys X:n mielestä.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen tarkoituksena oli perehtyä kattavasti sisäiseen viestintään ja sen toimintoihin. Teoreettista viitekehystä käsiteltiin lähinnä Yritys X:n omaan sisäiseen viestintään pohjautuen. Teoriaa apuna käyttäen luotiin myös sisäisen viestinnän tutkimus.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineiston keruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, joka jaettiin paperiversiona keräilyosastolle. Tutkimuksessa perehdyttiin sisäisen viestinnän nykytilaan, kehitysehdotuksiin, ensisijaisesti ja päivittäin haluttuun tietoon, viestintäkanaviin sekä tiedon sijaintiin. Kyselyn ajankohta sijoittui maaliskuuhun 2014. Vastausprosentiksi saatiin 42,01.
Tutkimustulosten perusteella voitiin todeta, ettei keräilyosaston sisäinen viestintä ollut kovin toimivaa. Kehitysehdotukset liittyivät pääasiassa ilmoitustaulujen käyttöön, osastopalavereiden toimivuuteen sekä sähköisten infonäyttöjen käyttöön. Tutkimuksella saatiin myös selville, että tärkeimmät tiedot työntekijöille olivat työohjeet ja niiden muutokset, omat työtehtävät ja niiden sisältö, henkilöstöedut ja -palvelut sekä koulutukset, kurssit ja valmennukset. Viestintäkanavista tärkeimmiksi muodostuivat ilmoitustaulut, osastopalaverit ja sähköiset infonäytöt. Sisäisen viestinnän halutuksi sijainniksi valittiin keräilyosaston taukotila. Näiden tutkimustulosten avulla Yritys X:ssä lähdettiin kehittämään sisäistä viestintää työntekijöiden haluamaan suuntaan. Opinnäytetyön lopputulokseen oltiin tyytyväisiä sekä tekijän että Yritys X:n mielestä.