Luoston matkailijaprofiilit vuonna 2024
Jaatinen, Maria (2014)
Jaatinen, Maria
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311566
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311566
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli muodostaa profiileja Luostolle vuonna 2024 tulevista matkailijoista heikkojen signaalien avulla. Heikot signaalit ovat yksi ennakointimenetelmistä,
joilla voidaan saada hyödyllistä tietoa tulevaisuuden mahdollisista muutoksista.
Opinnäytetyön tutkimusongelmana olivat tulevien matkailijoiden tarpeet, arvot ja odotukset matkailupalveluiden suhteen. Opinnäytetyöni toimeksiantajana toimi Sodankylän kunta ja matkailuasiamies Marjo Harjula.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu toimintaympäristön kuvauksesta, ennakoinnin luonteen ja eri menetelmien selvittämisestä sekä asiakassegmentoinnin määrittelemisestä.
Keräsin tietoa toimintaympäristöstä haastattelemalla kuutta Luoston matkailuyrityksen henkilöä. Tutkimusaineistoa eli heikkoja signaaleja keräsin neljän kuukauden ajan: syyskuun 2013 lopusta tammikuun 2014 loppuun saakka, pääasiassa
erilaisilta trendisivustoilta internetistä.
Tutkimusaineiston luokittelu tapahtui pienimuotoisessa työpajassa helmikuussa 2014. Työpajaan osallistui neljä henkilöä, joille Luoston alueen matkailu on tuttua. Tutkimusaineiston luokittelun jälkeen tein analyysin, jonka perusteella muodostui viisi erilaista matkailijaprofiilia tutkimustulokseksi.
Opinnäytetyöni tutkimustuloksena ovat seuraavat matkailijaprofiilit: kuomat, teknologiapakolaiset,
on-line 24/7/365-matkailijat, hyvinvoinnin etsijät ja ökyrikkaat maailmannavat. Kaikilla matkailijaprofiileilla on erilaiset arvot elämässään, he odottavat matkaltaan eri asioita ja heidän tarpeensa poikkeavat toisistaan. Tutkimustuloksiin on suhtauduttava kuten ennakointiin yleensäkin; ne ovat mahdollisia kuvauksia tulevaisuuden
matkailijoista.
Työn johtopäätöksissä olen kuvaillut jokaisen matkailijaprofiilin matkustusmotivaatiota
sekä tarpeita matkansa aikana. Olen myös pohtinut, miten Luoston matkailupalveluiden olisi kehityttävä kymmenen vuoden aikana, jotta ne vastaisivat tulevien matkailijoiden tarpeisiin. Kuomille tulisi kehittää paikallisuuteen liittyviä palveluita. Teknologiapakolaiset haluavat digi-vapaata lomailua ja rauhaa. On-line 24/7/365-matkailijoille tulisi kehittää uuden teknologian avulla toteutettavia palveluita. Hyvinvoinnin etsijät haluavat edistää henkistä ja fyysistä hyvinvointiaan lomallaan. Ökyrikkaille maailmannavoille tulisi tarjota luksus palveluita ja turvallisuutta.
joilla voidaan saada hyödyllistä tietoa tulevaisuuden mahdollisista muutoksista.
Opinnäytetyön tutkimusongelmana olivat tulevien matkailijoiden tarpeet, arvot ja odotukset matkailupalveluiden suhteen. Opinnäytetyöni toimeksiantajana toimi Sodankylän kunta ja matkailuasiamies Marjo Harjula.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu toimintaympäristön kuvauksesta, ennakoinnin luonteen ja eri menetelmien selvittämisestä sekä asiakassegmentoinnin määrittelemisestä.
Keräsin tietoa toimintaympäristöstä haastattelemalla kuutta Luoston matkailuyrityksen henkilöä. Tutkimusaineistoa eli heikkoja signaaleja keräsin neljän kuukauden ajan: syyskuun 2013 lopusta tammikuun 2014 loppuun saakka, pääasiassa
erilaisilta trendisivustoilta internetistä.
Tutkimusaineiston luokittelu tapahtui pienimuotoisessa työpajassa helmikuussa 2014. Työpajaan osallistui neljä henkilöä, joille Luoston alueen matkailu on tuttua. Tutkimusaineiston luokittelun jälkeen tein analyysin, jonka perusteella muodostui viisi erilaista matkailijaprofiilia tutkimustulokseksi.
Opinnäytetyöni tutkimustuloksena ovat seuraavat matkailijaprofiilit: kuomat, teknologiapakolaiset,
on-line 24/7/365-matkailijat, hyvinvoinnin etsijät ja ökyrikkaat maailmannavat. Kaikilla matkailijaprofiileilla on erilaiset arvot elämässään, he odottavat matkaltaan eri asioita ja heidän tarpeensa poikkeavat toisistaan. Tutkimustuloksiin on suhtauduttava kuten ennakointiin yleensäkin; ne ovat mahdollisia kuvauksia tulevaisuuden
matkailijoista.
Työn johtopäätöksissä olen kuvaillut jokaisen matkailijaprofiilin matkustusmotivaatiota
sekä tarpeita matkansa aikana. Olen myös pohtinut, miten Luoston matkailupalveluiden olisi kehityttävä kymmenen vuoden aikana, jotta ne vastaisivat tulevien matkailijoiden tarpeisiin. Kuomille tulisi kehittää paikallisuuteen liittyviä palveluita. Teknologiapakolaiset haluavat digi-vapaata lomailua ja rauhaa. On-line 24/7/365-matkailijoille tulisi kehittää uuden teknologian avulla toteutettavia palveluita. Hyvinvoinnin etsijät haluavat edistää henkistä ja fyysistä hyvinvointiaan lomallaan. Ökyrikkaille maailmannavoille tulisi tarjota luksus palveluita ja turvallisuutta.