Tie Afrikan kautta sosionomiksi : Kansainvälinen vaihto osana ammatillista kasvua
Painilainen, Salla (2014)
Painilainen, Salla
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311542
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311542
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee ulkomaanvaihdon merkitystä sosionomin ammatillisessa kasvussa. Tavoitteena oli saada selville, miten ammatillisen kasvun eri osa-alueet ja osaaminen kehittyivät kansainvälisen vaihdon myötä ja vaikuttivat opinnäytetyön tekijän ammatilliseen kasvuun.
Työn teoreettiset lähtökohdat ovat sosiaalialan kompetensseissa ja kirjallisuudessa. Teo-reettisessa viitekehyksessä käytettiin apuna TAMKin sosionomiopiskelijoille dokumen-toidun ammatillisen kasvun prosessin oppimiskehystä ja kehyksen sisällä olevia osa-alueita.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Aineisto analysoitiin teorialähtöisesti teemoitte-lemalla. Tutkimusaineisto muodostui opinnäytetyön tekijän omista kokemuksista ja vaihdon aikana kerätystä materiaalista. Ulkomaanvaihdosta pidettiin blogia koko vaih-don ajan. Aineistosta etsittiin kasvuteemoihin sopivia tapahtumia ja tapahtumien merki-tystä analysoitiin ammatillisen kasvun näkökulmasta.
Opinnäytetyön tuloksena oli, että ulkomaanvaihto vaikutti voimakkaasti opinnäytetyön tekijän ammatilliseen kasvuun. Kansainvälinen vaihto syvensi vuorovaikutus- ja yhteis-työtaitoja. Se lisäsi ymmärrystä eri kulttuureista ja tavoista ja opetti työskentelemään erilaisissa tilanteissa, erilaisten ihmisten kanssa. Kansainvälinen vaihto vahvisti kunni-oitusta ammattietiikkaa kohtaan ja lisäsi varmuutta omasta ammatti-identiteetistä. Työs-kentely maassa, missä länsimaalaiset arvot eivät tule esille, opetti arvostamaan sitä yh-teiskuntaa, jossa itse elää ja työskentelee.
Kansainvälinen vaihto antaa uusia näkökulmia sosiaalialalle valmistuvalle opiskelijalle ja valmiuksia sopeutua erilaisiin ja vaikeisiin tilanteisiin. Kansainvälinen vaihto luo mahdollisuuden kohdata sellaisia asioita, mitä normaalisti ei jokapäiväisessä elämässä kohtaa. Sen lisäksi, että kansainvälinen vaihto kasvattaa ammatillisesti, se on myös erinomainen mahdollisuus oppia omasta itsestään.
Työn teoreettiset lähtökohdat ovat sosiaalialan kompetensseissa ja kirjallisuudessa. Teo-reettisessa viitekehyksessä käytettiin apuna TAMKin sosionomiopiskelijoille dokumen-toidun ammatillisen kasvun prosessin oppimiskehystä ja kehyksen sisällä olevia osa-alueita.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Aineisto analysoitiin teorialähtöisesti teemoitte-lemalla. Tutkimusaineisto muodostui opinnäytetyön tekijän omista kokemuksista ja vaihdon aikana kerätystä materiaalista. Ulkomaanvaihdosta pidettiin blogia koko vaih-don ajan. Aineistosta etsittiin kasvuteemoihin sopivia tapahtumia ja tapahtumien merki-tystä analysoitiin ammatillisen kasvun näkökulmasta.
Opinnäytetyön tuloksena oli, että ulkomaanvaihto vaikutti voimakkaasti opinnäytetyön tekijän ammatilliseen kasvuun. Kansainvälinen vaihto syvensi vuorovaikutus- ja yhteis-työtaitoja. Se lisäsi ymmärrystä eri kulttuureista ja tavoista ja opetti työskentelemään erilaisissa tilanteissa, erilaisten ihmisten kanssa. Kansainvälinen vaihto vahvisti kunni-oitusta ammattietiikkaa kohtaan ja lisäsi varmuutta omasta ammatti-identiteetistä. Työs-kentely maassa, missä länsimaalaiset arvot eivät tule esille, opetti arvostamaan sitä yh-teiskuntaa, jossa itse elää ja työskentelee.
Kansainvälinen vaihto antaa uusia näkökulmia sosiaalialalle valmistuvalle opiskelijalle ja valmiuksia sopeutua erilaisiin ja vaikeisiin tilanteisiin. Kansainvälinen vaihto luo mahdollisuuden kohdata sellaisia asioita, mitä normaalisti ei jokapäiväisessä elämässä kohtaa. Sen lisäksi, että kansainvälinen vaihto kasvattaa ammatillisesti, se on myös erinomainen mahdollisuus oppia omasta itsestään.