Kouluttamisen onnistumisen ja koulutustarpeiden kartoitus
Rissanen, Satu (2014)
Rissanen, Satu
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311527
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311527
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii kouluttamisen onnistumista ja koulutustarpeita työntekijöiden näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on selventää kohdeyrityksen koulutuksien tarvetta, hyödyllisyyttä sekä arviointia. Tutkimus keskittyy työntekijöiden mielipiteisiin ja näkemyksiin työnantajan tarjoamien koulutuksien keinoista sekä laadusta.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosasta ja empiirisestä osasta. Teoriaosa keskittyy osaamisen ja kouluttamisen pääpiirteisiin yritystasolla luotettavien kirjallisten sekä internet-lähteiden pohjalta. Empiirinen osa käsittää tutkimuksen toteutuksen ja tulokset sekä niistä tehdyt tulkinnat. Tutkimus laadittiin kvantitatiivisen menetelmän keinoin. Työntekijöiden mielipiteitä ja näkemyksiä selvitetään survey- eli kyselytutkimuksen avulla. Kysely lähetettiin sähköpostitse 107 työntekijälle. Vastauksia palautui 38, joten kyselyn vastausprosentiksi tuli 35,5 prosenttia. Vastauksia analysoitiin Webropol- ja SPSS -ohjelmien avulla.
Kyselyn vastauksien perusteella voitiin tulkita, että työntekijät olivat yleisellä tasolla tyytyväisiä yrityksen tarjoamiin koulutuksiin, ja he kokivat osaamisensa kiitettävälle tasolle. Koulutukset koettiin hyödyllisiksi ja mielenkiintoisiksi. Puutteita nähtiin koulutusten arvioinnissa, palautteenannossa sekä yrityksen sisäisessä viestinnässä. Lisäkoulutusta toivottiin yleiselle myynti- ja markkinointiosaamiselle. Koulutusten vahvuutena koettiin olevan niiden käytännönläheisyys ja konkreettisuus.
Kehittääkseen kouluttamistaan, yrityksen tulisi keskittyä koulutusten säännöllisempään arviointiin ja aktiivisempaan vuorovaikutukseen työntekijöidensä kanssa. Koulutuskeinojen monipuolinen käyttö ja nykyajan teknologian mahdollistamien koulutusratkaisujen hyödyntäminen tuo yritykselle moniulotteisia kouluttamisen ratkaisuja erilaisiin tarpeisiin ja tilanteisiin.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosasta ja empiirisestä osasta. Teoriaosa keskittyy osaamisen ja kouluttamisen pääpiirteisiin yritystasolla luotettavien kirjallisten sekä internet-lähteiden pohjalta. Empiirinen osa käsittää tutkimuksen toteutuksen ja tulokset sekä niistä tehdyt tulkinnat. Tutkimus laadittiin kvantitatiivisen menetelmän keinoin. Työntekijöiden mielipiteitä ja näkemyksiä selvitetään survey- eli kyselytutkimuksen avulla. Kysely lähetettiin sähköpostitse 107 työntekijälle. Vastauksia palautui 38, joten kyselyn vastausprosentiksi tuli 35,5 prosenttia. Vastauksia analysoitiin Webropol- ja SPSS -ohjelmien avulla.
Kyselyn vastauksien perusteella voitiin tulkita, että työntekijät olivat yleisellä tasolla tyytyväisiä yrityksen tarjoamiin koulutuksiin, ja he kokivat osaamisensa kiitettävälle tasolle. Koulutukset koettiin hyödyllisiksi ja mielenkiintoisiksi. Puutteita nähtiin koulutusten arvioinnissa, palautteenannossa sekä yrityksen sisäisessä viestinnässä. Lisäkoulutusta toivottiin yleiselle myynti- ja markkinointiosaamiselle. Koulutusten vahvuutena koettiin olevan niiden käytännönläheisyys ja konkreettisuus.
Kehittääkseen kouluttamistaan, yrityksen tulisi keskittyä koulutusten säännöllisempään arviointiin ja aktiivisempaan vuorovaikutukseen työntekijöidensä kanssa. Koulutuskeinojen monipuolinen käyttö ja nykyajan teknologian mahdollistamien koulutusratkaisujen hyödyntäminen tuo yritykselle moniulotteisia kouluttamisen ratkaisuja erilaisiin tarpeisiin ja tilanteisiin.