Viihdytään yhdessä : 4.-6.-luokkalaisten tyttöjen kokemukset ryhmätoiminnasta sosiokulttuurisen innostamisen näkökulmasta
Repponen, Lilia (2014)
Repponen, Lilia
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311523
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311523
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Hämeenlinnan Setlementti ry:n kanssa osana Monikulttuurisen ja osallistavan harrastustoi-minnan kehittämishanketta. Teoreettisesti opinnäytetyö pohjautui sosiaalipe-dagogisen viitekehykseen ja sosiokulttuurisen innostamiseen
Viihdytään yhdessä-tyttökerhon 4.-6.-luokkalaisille tavoitteena oli järjestää alueen nuorille tytöille suunnattua toimintaa. Yhteisöllisyys ja yhteishengen luominen olivat oleellisia asioita työn toiminnallisen osassa, sillä tyttökerhon idea perustui yhdessä tekemiseen ja ajatusten jakamiseen tyttöryhmässä. Ryhmä kokoontui yhdeksän kertaa kevään 2012 aikana.
Oppinäytetyön tutkimusote oli laadullinen eli kvalitatiivinen. Oppinäytetyön aineisto kerättiin osallistuvalla havainnoinnilla sekä ryhmäkeskustelun ja pa-lautelomakkeen avulla. Teoria sekä käytännön esimerkit olivat keskenään vuoropuhelussa.
Oppinäytetyön tulokset tuottivat vastaukset tutkimuskysymyksiin. Saadusta tiedosta kävi ilmi, että tytöt pitivät kerhon toimintaan tärkeänä ja olivat saa-neet kerhosta uutta sisältöä elämäänsä. Oppinäytetyö osoitti myös, että kerho-toiminta vahvisti tyttöjen itsetuntoa, edisti heidän tutustumista toisiinsa ja an-toi heille onnistumisen kokemuksia. Sosiaaliset taidot lisääntyivät ja tytöt sai-vat rohkeutta toimia ryhmän jäsenenä.
Oppinäytetyöllä haluan herättää innostusta ja ideoita lasten kanssa työskente-levien keskuudessa, jotta kohtaamiseen ja yhteisöllisyyteen kiinnitettäisiin enemmän huomiota.
Viihdytään yhdessä-tyttökerhon 4.-6.-luokkalaisille tavoitteena oli järjestää alueen nuorille tytöille suunnattua toimintaa. Yhteisöllisyys ja yhteishengen luominen olivat oleellisia asioita työn toiminnallisen osassa, sillä tyttökerhon idea perustui yhdessä tekemiseen ja ajatusten jakamiseen tyttöryhmässä. Ryhmä kokoontui yhdeksän kertaa kevään 2012 aikana.
Oppinäytetyön tutkimusote oli laadullinen eli kvalitatiivinen. Oppinäytetyön aineisto kerättiin osallistuvalla havainnoinnilla sekä ryhmäkeskustelun ja pa-lautelomakkeen avulla. Teoria sekä käytännön esimerkit olivat keskenään vuoropuhelussa.
Oppinäytetyön tulokset tuottivat vastaukset tutkimuskysymyksiin. Saadusta tiedosta kävi ilmi, että tytöt pitivät kerhon toimintaan tärkeänä ja olivat saa-neet kerhosta uutta sisältöä elämäänsä. Oppinäytetyö osoitti myös, että kerho-toiminta vahvisti tyttöjen itsetuntoa, edisti heidän tutustumista toisiinsa ja an-toi heille onnistumisen kokemuksia. Sosiaaliset taidot lisääntyivät ja tytöt sai-vat rohkeutta toimia ryhmän jäsenenä.
Oppinäytetyöllä haluan herättää innostusta ja ideoita lasten kanssa työskente-levien keskuudessa, jotta kohtaamiseen ja yhteisöllisyyteen kiinnitettäisiin enemmän huomiota.