Työssäoppimisen ohjaus Omnian autokorinkorjauksen koulutusohjelmassa
Rämö, Matti (2014)
Rämö, Matti
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311520
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311520
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus on hahmottaa, miten työssäoppimista toteutetaan Omnia ammattiopiston autokorinkorjauksen linjalla sekä löytää uusia ideoita ja keinoja työssäoppimisen kehittämiseksi harjoittelupaikoissa. Tutkimuksen toimeksiantajana on Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia.
Tutkimuksen ensisijaisena tavoitteena on saada työssäoppimisen ohjaukseen uusia työkaluja. Toisaalta haettiin myös virikkeitä oppilaan osaamiseen ja työssä tapahtuvan ammattiosaamisen näyttöjen kehittämiseen. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin ja aineisto kerättiin teemahaastatteluin. Tutkimukseen osallistui viisi autokorinkorjauksen opintolinjan opiskelijaa ja viisi työpaikkaohjaajaa.
Tutkimuksen viitekehyksessä tarkasteltiin työssäoppimisen teoreettisia perusteita, valotettiin työpaikkaa oppimisympäristönä ja avattiin työssäoppimisen ohjauksen käsitteitä. Kokoavana teoriana esiteltiin Pohjosen väitöskirjassaan konstruoima työssäoppimisen ideaalimalli.
Tutkimuksen tuloksissa esille nousivat opiskelijoiden oppimismotivaation puute alaa kohtaan. Motivaatiokysymyksiin tulisi kiinnittää huomiota jo siinä vaiheessa, kun alaa markkinoidaan nuorille. Tutkimus osoittaa myös, että oppilaitosten ja yritysten pitäisi käydä enemmän yhteisiä keskusteluja kehitysnäkymistä. Oppilaskohtaiset työssäoppimissuunnitelmat tulisi ottaa yleisesti käyttöön. Tämä mahdollistaisi oppilaiden sijoittumisen työelämään joustavasti ja molemmat osapuolet hyötyisivät järjestelystä.
Tutkimus tuotti uusia virikkeitä työssäoppimisen seurannan ja toteutuksen kehittämiseen Omnian ammattiopiston autokoulutuksen linjalle. Jatkuvan työssäoppimisen toteutusta tulee seurata myös tulevina vuosina.
Tutkimuksen ensisijaisena tavoitteena on saada työssäoppimisen ohjaukseen uusia työkaluja. Toisaalta haettiin myös virikkeitä oppilaan osaamiseen ja työssä tapahtuvan ammattiosaamisen näyttöjen kehittämiseen. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin ja aineisto kerättiin teemahaastatteluin. Tutkimukseen osallistui viisi autokorinkorjauksen opintolinjan opiskelijaa ja viisi työpaikkaohjaajaa.
Tutkimuksen viitekehyksessä tarkasteltiin työssäoppimisen teoreettisia perusteita, valotettiin työpaikkaa oppimisympäristönä ja avattiin työssäoppimisen ohjauksen käsitteitä. Kokoavana teoriana esiteltiin Pohjosen väitöskirjassaan konstruoima työssäoppimisen ideaalimalli.
Tutkimuksen tuloksissa esille nousivat opiskelijoiden oppimismotivaation puute alaa kohtaan. Motivaatiokysymyksiin tulisi kiinnittää huomiota jo siinä vaiheessa, kun alaa markkinoidaan nuorille. Tutkimus osoittaa myös, että oppilaitosten ja yritysten pitäisi käydä enemmän yhteisiä keskusteluja kehitysnäkymistä. Oppilaskohtaiset työssäoppimissuunnitelmat tulisi ottaa yleisesti käyttöön. Tämä mahdollistaisi oppilaiden sijoittumisen työelämään joustavasti ja molemmat osapuolet hyötyisivät järjestelystä.
Tutkimus tuotti uusia virikkeitä työssäoppimisen seurannan ja toteutuksen kehittämiseen Omnian ammattiopiston autokoulutuksen linjalle. Jatkuvan työssäoppimisen toteutusta tulee seurata myös tulevina vuosina.