Terveystohina – Lautapeli terveystiedon oppimiseen 5-6 luokkalaisille
Hanska, Marja-Liisa (2014)
Hanska, Marja-Liisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311512
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311512
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin itsenäisenä työnä vuosina 2012-2014. Yhteistyökumppanina toimi Hinthaaran koulu. Tarkoituksena oli luoda uusi innostava ja osallistava oppimisväline 5-6 luokkalaisten nuorten terveydenlukutaidon parantamiseen.
Teoreettisena viitekehyksenä ovat terveyshaasteet Suomessa, terveyden edistämisen keinot koulussa, nuoren kasvun ja kehityksen osa-alueet, opetussuunnitelma, oppiminen, pelisuun-nittelu ja pelit kulttuurisena elementtinä.
Peli toteutettiin lautapelinä, jota voi pelata 2-10 henkilöä joko yksilöpelaajina tai joukkueittain. Pelilaudassa on ihminen, jonka ympärillä pelin rata kulkee. Pelissä on viisi aihealuetta noudattaen opetussuunnitelman aiheita terveystiedon osalta. Aiheet on jaoteltu väreittäin. Vihreä kortti on ravinto, sininen liikunta, keltainen ihmisen rakenne ja toiminta, oranssi sosiaaliset suhteet, oikeudet ja velvollisuudet ja päihteet sekä violetti murrosikä ja lisääntyminen. Pelin pelaamiseen kuluu aikaa enimmillään yksi oppitunti. Peliä voidaan pelata joko niin, että kaikki aiheet ovat mukana pelissä tai käsitellen yhtä aihetta kerrallaan. Peliä voidaan pelata myös sukupuolittain erikseen. Peliä voi pelata myös ilman pelilautaa tietovisana.
Pelin suunnittelu aloitettiin syksyllä 2012 ja käytännössä se toteutettiin syksyllä 2013. Peliä esitestattiin epävirallisesti koko ajan pelin rakentamisen kanssa omassa perheessäni. Varsi-nainen pelin testaaminen suoritettiin Hinthaaran koulun 6 luokan oppilailla 7.1.2014. Testaamiseen osallistui 14 oppilasta joukkueina. Pelaajilta ja luokan opettajalta saadun palautteen perusteella peliin tehtiin lisää kysymyksiä sekä lyhennettiin pelirataa, jolloin pelin pelaamiseen kuluu vähemmän aikaa. Aihealue oli laaja ja siitä johtuen kysymysten määrä on suuri. Aihetta kovin paljon rajaamalla pelin idea olisi hävinnyt ja tehnyt pelaamisen variaatiot suppeammaksi. Peliin voi jatkossa liittää lisää kysymyksiä koskien ajankohtaisia terveyshaasteita. Pelistä voi kehittää myös versiot nuoremmille koululaisille ja kehittää toiminnallisuutta peliin.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi terveystohina- lautapeli 5-6 luokkalaisten nuorten terveystie-don oppimiseen. Pelin tarkoituksena on lisätä nuorten tiedon tasoa terveyteen liittyvistä asioista sekä tuoda esille terveyden edistämisessä tarvittavaa sanastoa ja termistöä. Peliä on mahdollista pelata myös perheissä ja nuorisotaloilla ja pelin avulla helpotetaan asioiden pu-heeksiottoa.
Teoreettisena viitekehyksenä ovat terveyshaasteet Suomessa, terveyden edistämisen keinot koulussa, nuoren kasvun ja kehityksen osa-alueet, opetussuunnitelma, oppiminen, pelisuun-nittelu ja pelit kulttuurisena elementtinä.
Peli toteutettiin lautapelinä, jota voi pelata 2-10 henkilöä joko yksilöpelaajina tai joukkueittain. Pelilaudassa on ihminen, jonka ympärillä pelin rata kulkee. Pelissä on viisi aihealuetta noudattaen opetussuunnitelman aiheita terveystiedon osalta. Aiheet on jaoteltu väreittäin. Vihreä kortti on ravinto, sininen liikunta, keltainen ihmisen rakenne ja toiminta, oranssi sosiaaliset suhteet, oikeudet ja velvollisuudet ja päihteet sekä violetti murrosikä ja lisääntyminen. Pelin pelaamiseen kuluu aikaa enimmillään yksi oppitunti. Peliä voidaan pelata joko niin, että kaikki aiheet ovat mukana pelissä tai käsitellen yhtä aihetta kerrallaan. Peliä voidaan pelata myös sukupuolittain erikseen. Peliä voi pelata myös ilman pelilautaa tietovisana.
Pelin suunnittelu aloitettiin syksyllä 2012 ja käytännössä se toteutettiin syksyllä 2013. Peliä esitestattiin epävirallisesti koko ajan pelin rakentamisen kanssa omassa perheessäni. Varsi-nainen pelin testaaminen suoritettiin Hinthaaran koulun 6 luokan oppilailla 7.1.2014. Testaamiseen osallistui 14 oppilasta joukkueina. Pelaajilta ja luokan opettajalta saadun palautteen perusteella peliin tehtiin lisää kysymyksiä sekä lyhennettiin pelirataa, jolloin pelin pelaamiseen kuluu vähemmän aikaa. Aihealue oli laaja ja siitä johtuen kysymysten määrä on suuri. Aihetta kovin paljon rajaamalla pelin idea olisi hävinnyt ja tehnyt pelaamisen variaatiot suppeammaksi. Peliin voi jatkossa liittää lisää kysymyksiä koskien ajankohtaisia terveyshaasteita. Pelistä voi kehittää myös versiot nuoremmille koululaisille ja kehittää toiminnallisuutta peliin.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi terveystohina- lautapeli 5-6 luokkalaisten nuorten terveystie-don oppimiseen. Pelin tarkoituksena on lisätä nuorten tiedon tasoa terveyteen liittyvistä asioista sekä tuoda esille terveyden edistämisessä tarvittavaa sanastoa ja termistöä. Peliä on mahdollista pelata myös perheissä ja nuorisotaloilla ja pelin avulla helpotetaan asioiden pu-heeksiottoa.