Laatutoiminto johtamisjärjestelmän osana : Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA:n vaatimuksen implementointi Suomen ilmailuviranomaisessa
Rinne, Iina (2014)
Rinne, Iina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311449
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311449
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää kerätyn aineiston avulla vastaus ja hahmotella malli siihen, miten komission asetuksen (EU) N:o 290/2012 siviili-ilmailun lentomiehistöä koskevien teknisten vaatimusten ja hallinnollisten menettelyjen osalta kohdassa ARA.GEN.200 (a)(4) edellytetty vaatimustenmukaisuuden valvontajärjestelmä toteutetaan kustannustehokkaasti järkevällä tavalla Liikenteen turvallisuusvirasto Trafissa. Tavoitteena oli myös selvittää, edellyttääkö kehitetty malli muutoksia organisaatioon tai toimintamalleihin ja miten ulkoapäin asetettu pakollinen vaatimus saadaan tuottamaan organisaatiolle lisäarvoa.
Kehittämishankkeen teoreettinen perusta muodostettiin laatu- ja prosessijohtamisesta, vaatimustenmukaisuudesta ja sisäisestä auditoinnista. Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksena. Ratkaistava käytännön ongelma työpajoissa ja pienryhmätyöskentelyssä oli termin määrittely ja yhteisen ymmärryksen löytäminen siitä, mikä on yhteinen näkemys vaatimustenmukaisuuden valvonnasta Trafissa.
Kehittämishankkeen tuloksena syntyi malli vaatimustenmukaisuuden valvontajärjestelmän toteuttamiseksi Trafissa osana toimintajärjestelmää sekä useita vaihtoehtoisia tapoja organisoida sisäinen auditointi. Mallissa kuvattiin vaatimustenmukaisuuden valvontajärjestelmän elementit ja työkalut sekä tehtiin esitys toiminnon sijoittamiseksi Trafin organisaatioon.
Trafin toimintajärjestelmä nykymuodossaan sisältää monia vaatimustenmukaisuuden valvontaa tukevia elementtejä, kuten johdon katselmukset, sisäiset auditoinnit ja säännölliset prosessien ja työohjeiden katselmukset. EASA:n vaatimusten täyttämiseksi toimintajärjestelmää tulisi täydentää puuttuvilla elementeillä, kuten riskienhallintatoiminnallisuudella, joka auttaisi kohdentamaan sisäistä auditointia korkeimman riskin alueille.
Integroitu malli tukee organisaation toiminnan tehokkuutta, tuottaa lisäarvoa ja soveltuu käytettäväksi myös muissa vastaavantyyppisissä organisaatioissa. Työ toimii hyvin esiselvityksenä, kun organisaatio tekee päätökset vaatimustenmukaisuuden valvontajärjestelmästä. Esitetty malli on kustannustehokas, Trafitasoinen ratkaisu liikennemuotokohtaisen sovelluksen sijaan.
Kehittämisehdotuksina esitettiin omavalvonnan työkalupakin kehittämistä Trafiin ja riskienhallinnan kokonaisuuden tarkoituksenmukaisen organisoinnin jatkoselvittämistä. Jatkotutkimuksen aiheeksi ehdotetiin toimintajärjestelmän uudistamista systeemiajattelun kautta.
Kehittämishankkeen teoreettinen perusta muodostettiin laatu- ja prosessijohtamisesta, vaatimustenmukaisuudesta ja sisäisestä auditoinnista. Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksena. Ratkaistava käytännön ongelma työpajoissa ja pienryhmätyöskentelyssä oli termin määrittely ja yhteisen ymmärryksen löytäminen siitä, mikä on yhteinen näkemys vaatimustenmukaisuuden valvonnasta Trafissa.
Kehittämishankkeen tuloksena syntyi malli vaatimustenmukaisuuden valvontajärjestelmän toteuttamiseksi Trafissa osana toimintajärjestelmää sekä useita vaihtoehtoisia tapoja organisoida sisäinen auditointi. Mallissa kuvattiin vaatimustenmukaisuuden valvontajärjestelmän elementit ja työkalut sekä tehtiin esitys toiminnon sijoittamiseksi Trafin organisaatioon.
Trafin toimintajärjestelmä nykymuodossaan sisältää monia vaatimustenmukaisuuden valvontaa tukevia elementtejä, kuten johdon katselmukset, sisäiset auditoinnit ja säännölliset prosessien ja työohjeiden katselmukset. EASA:n vaatimusten täyttämiseksi toimintajärjestelmää tulisi täydentää puuttuvilla elementeillä, kuten riskienhallintatoiminnallisuudella, joka auttaisi kohdentamaan sisäistä auditointia korkeimman riskin alueille.
Integroitu malli tukee organisaation toiminnan tehokkuutta, tuottaa lisäarvoa ja soveltuu käytettäväksi myös muissa vastaavantyyppisissä organisaatioissa. Työ toimii hyvin esiselvityksenä, kun organisaatio tekee päätökset vaatimustenmukaisuuden valvontajärjestelmästä. Esitetty malli on kustannustehokas, Trafitasoinen ratkaisu liikennemuotokohtaisen sovelluksen sijaan.
Kehittämisehdotuksina esitettiin omavalvonnan työkalupakin kehittämistä Trafiin ja riskienhallinnan kokonaisuuden tarkoituksenmukaisen organisoinnin jatkoselvittämistä. Jatkotutkimuksen aiheeksi ehdotetiin toimintajärjestelmän uudistamista systeemiajattelun kautta.