Rakennuksen tietomalli peliympäristönä
Melanen, Joonas (2014)
Melanen, Joonas
Saimaan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060211441
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060211441
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin ja testattiin rakennusten tietomallien hyödyntämistä pelien kehityksessä, tässä tapauksessa käytettiin valmiita tietomalleja yksinkertaisen hahmon silmistä kuvatun pelin ympäristönä. Opinnäytetyöhön kuului myös siinä käytettyjen ohjelmien opiskelu.
Opinnäytetyössä käytetyt tietomallit olivat IFC-tiedostomuodossa (Industry Foundation Classes). Nämä tietomallit muutettiin Unity-pelimoottorissa toimiviksi kolmiulotteisiksi ympäristöiksi käyttämällä Autodeskin 3ds Max Design 2012- sekä avoimen lähdekoodin Blender -3D-mallinnusohjelmia. Lopuksi itse pelit toteutettiin edellä mainitulla Unity-pelimoottorilla. Pelien ohjelmointiin käytettiin C#- ja Javascript-ohjelmointikieliä ja koodi kirjoitettiin Unityn mukana tulleella MonoDevelop-ohjelmalla.
Opinnäytetyön lopputuloksena on tämä raportti sekä kaksi Unitylla kehitettyä yksinkertaista peliä, joissa käyttäjä voi vapaasti tutkia kahdesta eri tietomallista rakennettuja peliympäristöjä. Raportti on tarkoitettu sekä pelialasta kiinnostuneille että tietomallien kehittäjille ja suunnittelijoille, jotka haluavat lisää tietoa kehittelemiensä mallien käyttömahdollisuuksista.
Opinnäytetyössä käytetyt tietomallit olivat IFC-tiedostomuodossa (Industry Foundation Classes). Nämä tietomallit muutettiin Unity-pelimoottorissa toimiviksi kolmiulotteisiksi ympäristöiksi käyttämällä Autodeskin 3ds Max Design 2012- sekä avoimen lähdekoodin Blender -3D-mallinnusohjelmia. Lopuksi itse pelit toteutettiin edellä mainitulla Unity-pelimoottorilla. Pelien ohjelmointiin käytettiin C#- ja Javascript-ohjelmointikieliä ja koodi kirjoitettiin Unityn mukana tulleella MonoDevelop-ohjelmalla.
Opinnäytetyön lopputuloksena on tämä raportti sekä kaksi Unitylla kehitettyä yksinkertaista peliä, joissa käyttäjä voi vapaasti tutkia kahdesta eri tietomallista rakennettuja peliympäristöjä. Raportti on tarkoitettu sekä pelialasta kiinnostuneille että tietomallien kehittäjille ja suunnittelijoille, jotka haluavat lisää tietoa kehittelemiensä mallien käyttömahdollisuuksista.