Päivittäistavarakaupan etävaraston vastaanottoprosessi
Aaltonen, Elina (2014)
Aaltonen, Elina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060211420
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060211420
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan päivittäistavarakaupan etävaraston vastaanoton toimintaa. Toimeksiantaja toimii tutkimuksen kohteena olevan toimipisteen operaattorina. Opinnäytetyön tarkoituksena oli muodostaa selkeä kuva vastaanottoprosessista ja tutkia toiminnan laatua, työkuorman jakautumista ja tehokkuutta sekä ehdottaa muutoksia toiminnan kehittämiseksi.
Teoriaosuus käsittelee laatua, sen eri määritelmiä, merkitystä yritystoiminnalle sekä laadunhallinnan menetelmiä. Toinen teoriaosuuden teema on työntutkimus, jonka menetelmiä, hyötyjä ja menettelytapoja käydään lävitse. Myös logistiikan trendejä ja merkitystä kaupan alalla sivutaan ensimmäisessä osuudessa.
Itse tutkimusosuudessa tutustutaan toimintaympäristöön ja prosesseihin. Vastaanottotoiminnan laatua tarkastellaan virhetilastoja tutkimalla ja vertaamalla niitä toimittajakohtaisiin ja kokonaisvolyymimääriin teoriaosuudessa käsiteltyjä laatutyökaluja käyttäen. Volyymien jakautumista päivä- ja viikkotasolla tutkittiin kahden viikon kuormanseurantajaksolla. Vastaanotossa suoritettiin myös työnmittaus, jolla selvitettiin ajankäyttöä.
Opinnäytetyö luo kokonaiskuvaa vastaanoton toiminnasta ja sen kehityskohteista. Oikeita toimenpiteitä on selvästi jo tehty, sillä virheiden määrä on laskussa. Tutkimuksen huomattavin havainto oli selkeä tarve työaikojen uudelleenjärjestelyyn, sillä volyymien vaihtelu päivä- ja viikkotasolla on huomattavan suurta ja toimipisteessä toteutettu havainnointitutkimus osoitti, että tällä hetkellä työaikaa kuluu liikaa odottamiseen.
Teoriaosuus käsittelee laatua, sen eri määritelmiä, merkitystä yritystoiminnalle sekä laadunhallinnan menetelmiä. Toinen teoriaosuuden teema on työntutkimus, jonka menetelmiä, hyötyjä ja menettelytapoja käydään lävitse. Myös logistiikan trendejä ja merkitystä kaupan alalla sivutaan ensimmäisessä osuudessa.
Itse tutkimusosuudessa tutustutaan toimintaympäristöön ja prosesseihin. Vastaanottotoiminnan laatua tarkastellaan virhetilastoja tutkimalla ja vertaamalla niitä toimittajakohtaisiin ja kokonaisvolyymimääriin teoriaosuudessa käsiteltyjä laatutyökaluja käyttäen. Volyymien jakautumista päivä- ja viikkotasolla tutkittiin kahden viikon kuormanseurantajaksolla. Vastaanotossa suoritettiin myös työnmittaus, jolla selvitettiin ajankäyttöä.
Opinnäytetyö luo kokonaiskuvaa vastaanoton toiminnasta ja sen kehityskohteista. Oikeita toimenpiteitä on selvästi jo tehty, sillä virheiden määrä on laskussa. Tutkimuksen huomattavin havainto oli selkeä tarve työaikojen uudelleenjärjestelyyn, sillä volyymien vaihtelu päivä- ja viikkotasolla on huomattavan suurta ja toimipisteessä toteutettu havainnointitutkimus osoitti, että tällä hetkellä työaikaa kuluu liikaa odottamiseen.