Rakkaudella, Aino- Naisten vaatemallisto Black Moda Oy:lle
Kovalainen, Aino (2014)
Kovalainen, Aino
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060211388
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060211388
Tiivistelmä
Opinnäytetyönäni suunnittelin naistenvaatemalliston Puuvillatehdas tuotemerkille. Toimeksiantajana toimi Tamperelainen tekstiilialan perheyritys Black Moda Oy. Puuvillatehdas on Black Moda Oy:n uusi brandi, ja suunnittelemani mallisto toimii osana brandin kehitystyötä. Tavoitteena oli suunnitella kaupallinen, klassinen ja käyttäjälähtöinen mallisto. Perehdyin kaupallisuuteen sekä käyttäjälähtöisyyteen muun muassa teettämällä aiheesta sähköpostikyselyn S-ryhmän, Keskon ja Stockmannin sisäänostajille sekä kartoittamalla kilpailijoita tarkastelemalla eri kauppojen naistenvaatetarjontaa.
Suunnitteluprosessin tukena käytin Eckert, Cross & Johnsonin (2000) suunnitteluprosessin mallia, joka on kehitetty teolliseen neulevaatesuunnitteluun. Opinnäytetyöni rakenne noudattelee edellä mainitun mallin sovellusta. Lopullinen mallisto sisältää kahdeksan vaatemallia; paita, tunika, viisi mekkoa sekä college kääntötakki. Malliston suunnittelu sisälsi myös kuosisuunnittelua. Suunnittelin viisi kuosia, joista kaksi otettiin käyttöön tähän mallistoon. Malliston kuositeemoja olivat portugalilaiset kaakelit sekä suomalaiset perinnekäsityöt. Malliston tuotteet on valmistettu erityyppisistä neulosmateriaaleista Black Moda Oy:n tuotantolaitoksella Portugalissa. Malliston tuotteita ja kuoseja ei ole suunniteltu mihinkään tiettyyn sesonkiin, vaan tarkoitus oli että ne ovat ajattomia ja helposti muunneltavissa eri sesonkeihin sopiviksi. Mallistoa tullaan markkinoimaan kuvien ja mallikappaleiden avulla isommille kauppaketjuille sekä pienemmille putiikeille ympäri Suomen.
Toimeksiantajan antaman palautteen mukaan mallisto saavutti sille asetetut tavoitteet hyvin. Itsekin olen tyytyväinen toteutuneeseen mallistoon, se on mielestäni samaan aikaan sekä persoonallinen että kaupallinen. Jatkotutkimuksessa voisi selvittää enemmän kuluttajien näkökulmia siitä, minkälaisia vaatteita kaupoissa haluttaisiin nähdä ja mikä heidän mielestään tekee tuotteesta klassisen ja kaupallisen.
Suunnitteluprosessin tukena käytin Eckert, Cross & Johnsonin (2000) suunnitteluprosessin mallia, joka on kehitetty teolliseen neulevaatesuunnitteluun. Opinnäytetyöni rakenne noudattelee edellä mainitun mallin sovellusta. Lopullinen mallisto sisältää kahdeksan vaatemallia; paita, tunika, viisi mekkoa sekä college kääntötakki. Malliston suunnittelu sisälsi myös kuosisuunnittelua. Suunnittelin viisi kuosia, joista kaksi otettiin käyttöön tähän mallistoon. Malliston kuositeemoja olivat portugalilaiset kaakelit sekä suomalaiset perinnekäsityöt. Malliston tuotteet on valmistettu erityyppisistä neulosmateriaaleista Black Moda Oy:n tuotantolaitoksella Portugalissa. Malliston tuotteita ja kuoseja ei ole suunniteltu mihinkään tiettyyn sesonkiin, vaan tarkoitus oli että ne ovat ajattomia ja helposti muunneltavissa eri sesonkeihin sopiviksi. Mallistoa tullaan markkinoimaan kuvien ja mallikappaleiden avulla isommille kauppaketjuille sekä pienemmille putiikeille ympäri Suomen.
Toimeksiantajan antaman palautteen mukaan mallisto saavutti sille asetetut tavoitteet hyvin. Itsekin olen tyytyväinen toteutuneeseen mallistoon, se on mielestäni samaan aikaan sekä persoonallinen että kaupallinen. Jatkotutkimuksessa voisi selvittää enemmän kuluttajien näkökulmia siitä, minkälaisia vaatteita kaupoissa haluttaisiin nähdä ja mikä heidän mielestään tekee tuotteesta klassisen ja kaupallisen.