Kiusaaminen Facebookissa. Mitä se on ja tapahtuuko sitä? : Pudasjärven seitsemäsluokkalaisten käsityksiä
Vuorma, Tommi (2014)
Vuorma, Tommi
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060211324
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060211324
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena on selvittää Pudasjärven yläkoulun seitsemäsluokkalaisten näkemyksiä Facebookissa tapahtuvasta kiusaamisesta. Etsin vastauksia seuraaviin kysymyksiin. Millainen toiminta on nuorten mielestä kiusaamista Facebookissa? Miksi nuorten mielestä Facebookissa kiusataan ja kuinka kiusaamista voitaisiin ehkäistä? Kuinka kiusattu nuorten mielestä kokee kiusaamisen? Tapahtuuko loukkaavaa käyttäytymistä tai kiusaamista nuorten omassa tuttavapiirissä? Lähestymistapa on laadullinen ja tutkii nuorten kokemuspintaa ja ymmärrystä nettikiusaamisesta.
Tutkimustani taustoittaa kirjallisuus sekä aiempi tutkimustieto verkosta sosiaalisena tilana sekä nettikiusaamisesta. Lähden liikkeelle internetin sosiaalisuuden positiivisesta pohjavireestä ja perehdyn myös Facebookiin sosiaalisena yhteisönä. Luvussa kaksi pohdin nettikiusaamista käsitteenä, esittelen sen eri muotoja, pohdin nettikiusaamisen syitä, yleisyyttä sekä ehkäisykeinoja.
Teetin laadullisen kyselyn Pudasjärven yläkoulun seitsemäsluokkalaisille. Tutkittavaksi valittiin kaksi seitsemättä luokkaa, yhteensä 35 oppilasta. Kysely sisälsi avoimen osion, jossa pyydettiin nuoria kuvailemaan nettikiusaamista, pohtimaan kiusaamista kiusatun kokemana sekä erittelemään Facebookissa kiusaamisen syitä ja ehkäisykeinoja. Kyselyn suljetussa osiossa oli esimerkkitilanteita, eräänlaisia kehystarinoita, liittyen kiusaamiseen Facebookissa. Esimerkit kattoivat kaikki tässä tutkielmassa esitellyt nettikiusaamisen muodot. Nuoria pyydettiin määrittelemään, onko kysymys nettikiusaamisesta sekä kertomaan ovatko he kohdanneet, kiusanneet tai havainneet vastaavaa toimintaa Facebookissa.
Kyselyn tulokset näyttäisivät osoittavan, että kiusaaminen Facebookissa on Pudasjärven nuorille seitsemäsluokkalaisille tuttu ilmiö, josta osalla oli myös henkilökohtaista kokemusta. Kaikkia nettikiusaamisen muotoja nuoret olivat havainneet. Kuvien luvattomasta levittämisestä, kuvien muokkaamisesta ja jakamisesta, juorujen levittämisestä sekä toisen nimellä esiintymisestä nuorilla oli henkilökohtaista kokemusta. Huolestuttava tulos oli, että kaikki nuoret eivät pitäneet happy slappingiä tai rasistisia uhkaavia viestejä kiusaamisena. Nuoret erittelivät monipuolisesti Facebookissa kiusaamisen syitä ja ehkäisykeinoja. Yleisimmin syynä pidettiin sitä, että netissä uskalletaan kiusata paremmin kuin kasvokkain. Ehkäisykeinoiksi nimettiin mm. vanhemmille tai kavereille kertominen, valvonnan lisääminen sekä oman toiminnan kontrolloiminen netissä.
Tutkimustani taustoittaa kirjallisuus sekä aiempi tutkimustieto verkosta sosiaalisena tilana sekä nettikiusaamisesta. Lähden liikkeelle internetin sosiaalisuuden positiivisesta pohjavireestä ja perehdyn myös Facebookiin sosiaalisena yhteisönä. Luvussa kaksi pohdin nettikiusaamista käsitteenä, esittelen sen eri muotoja, pohdin nettikiusaamisen syitä, yleisyyttä sekä ehkäisykeinoja.
Teetin laadullisen kyselyn Pudasjärven yläkoulun seitsemäsluokkalaisille. Tutkittavaksi valittiin kaksi seitsemättä luokkaa, yhteensä 35 oppilasta. Kysely sisälsi avoimen osion, jossa pyydettiin nuoria kuvailemaan nettikiusaamista, pohtimaan kiusaamista kiusatun kokemana sekä erittelemään Facebookissa kiusaamisen syitä ja ehkäisykeinoja. Kyselyn suljetussa osiossa oli esimerkkitilanteita, eräänlaisia kehystarinoita, liittyen kiusaamiseen Facebookissa. Esimerkit kattoivat kaikki tässä tutkielmassa esitellyt nettikiusaamisen muodot. Nuoria pyydettiin määrittelemään, onko kysymys nettikiusaamisesta sekä kertomaan ovatko he kohdanneet, kiusanneet tai havainneet vastaavaa toimintaa Facebookissa.
Kyselyn tulokset näyttäisivät osoittavan, että kiusaaminen Facebookissa on Pudasjärven nuorille seitsemäsluokkalaisille tuttu ilmiö, josta osalla oli myös henkilökohtaista kokemusta. Kaikkia nettikiusaamisen muotoja nuoret olivat havainneet. Kuvien luvattomasta levittämisestä, kuvien muokkaamisesta ja jakamisesta, juorujen levittämisestä sekä toisen nimellä esiintymisestä nuorilla oli henkilökohtaista kokemusta. Huolestuttava tulos oli, että kaikki nuoret eivät pitäneet happy slappingiä tai rasistisia uhkaavia viestejä kiusaamisena. Nuoret erittelivät monipuolisesti Facebookissa kiusaamisen syitä ja ehkäisykeinoja. Yleisimmin syynä pidettiin sitä, että netissä uskalletaan kiusata paremmin kuin kasvokkain. Ehkäisykeinoiksi nimettiin mm. vanhemmille tai kavereille kertominen, valvonnan lisääminen sekä oman toiminnan kontrolloiminen netissä.