Henkilöstöjohtaminen ja työhyvinvoinnin mittaaminen : case Henkilöstövuokrausyritys X
Holanne, Katriina (2014)
Holanne, Katriina
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060211316
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060211316
Tiivistelmä
Työyhteisön hyvinvointi on yksi yrityksen tärkeimmistä menestystekijöistä. Toimivalla ja oikeanlaisella johtamisella yrityksen johtoporras kykenee vaikuttamaan henkilöstön hyvinvointiin ja mittaamalla hyvinvoinnin tasoa voidaan nähdä, onko siinä mahdollisesti epäkohtia ja näihin epäkohtiin voidaan puuttua.
Tässä tutkimuksessa käsitellään henkilöstöjohtamista sekä työhyvinvointia ja sen mittaamista sekä henkilöstövuokrausta teoreettisesti. Teorian pohjalta toteutettiin henkilöstölle suunnattu kysely henkilöstövuokrausyrityksessä. Tutkimuksen kohteena olevassa yrityksessä ei ollut ennen toteutettu vastaavanlaista kyselyä. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää vuokratyöntekijöiden mielipiteitä vuokratyön teosta, toimeksiantajayrityksestä työnantajana sekä heidän työhyvinvointinsa nykytilasta. Tutkimuksen tulokset loivat pohjan henkilöstöbarometrille, jonka avulla voidaan mitata työhyvinvointia myös tulevaisuudessa ja entistä tarkemmin.
Tämä on kvantitatiivinen tutkimus ja se toteutettiin Henkilöstövuokrausyritys X:ssä Pirkanmaan alueella. Tutkimusmenetelmänä oli sähköinen kyselylomake, joka sisälsi sekä avoimia, että monivalintakysymyksiä. Tutkimuslomake lähetettiin marraskuussa 2013 jokaiselle työntekijälle, jolla on voimassa oleva työsopimus Henkilöstövuokrausyritys X:n kanssa Pirkanmaalla. Vastata sai myös kirjallisesti.
Tuloksista saatiin hyvä kokonaiskuva siitä, millainen tilanne yrityksessä on tällä hetkellä ja mihin asioihin puuttumalla voidaan saada aikaan positiivisia muutoksia. Tulokset antoivat myös pohjan henkilöstöbarometrille. Vaikka kysely toteutettiin Pirkanmaan alueella, tulokset huomioitiin yrityksessä valtakunnallisesti.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tutkimus antoi yritykselle vastauksia toivottuihin asioihin ja konkreettisia keinoja epäkohtien parantamiseen. Tutkimuksen pohjalta syntyi myös aihetta jatkotutkimukselle, päällimmäisenä henkilöstöbarometrin kehittäminen valmiiksi ja testaaminen käytännössä.
Tässä tutkimuksessa käsitellään henkilöstöjohtamista sekä työhyvinvointia ja sen mittaamista sekä henkilöstövuokrausta teoreettisesti. Teorian pohjalta toteutettiin henkilöstölle suunnattu kysely henkilöstövuokrausyrityksessä. Tutkimuksen kohteena olevassa yrityksessä ei ollut ennen toteutettu vastaavanlaista kyselyä. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää vuokratyöntekijöiden mielipiteitä vuokratyön teosta, toimeksiantajayrityksestä työnantajana sekä heidän työhyvinvointinsa nykytilasta. Tutkimuksen tulokset loivat pohjan henkilöstöbarometrille, jonka avulla voidaan mitata työhyvinvointia myös tulevaisuudessa ja entistä tarkemmin.
Tämä on kvantitatiivinen tutkimus ja se toteutettiin Henkilöstövuokrausyritys X:ssä Pirkanmaan alueella. Tutkimusmenetelmänä oli sähköinen kyselylomake, joka sisälsi sekä avoimia, että monivalintakysymyksiä. Tutkimuslomake lähetettiin marraskuussa 2013 jokaiselle työntekijälle, jolla on voimassa oleva työsopimus Henkilöstövuokrausyritys X:n kanssa Pirkanmaalla. Vastata sai myös kirjallisesti.
Tuloksista saatiin hyvä kokonaiskuva siitä, millainen tilanne yrityksessä on tällä hetkellä ja mihin asioihin puuttumalla voidaan saada aikaan positiivisia muutoksia. Tulokset antoivat myös pohjan henkilöstöbarometrille. Vaikka kysely toteutettiin Pirkanmaan alueella, tulokset huomioitiin yrityksessä valtakunnallisesti.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tutkimus antoi yritykselle vastauksia toivottuihin asioihin ja konkreettisia keinoja epäkohtien parantamiseen. Tutkimuksen pohjalta syntyi myös aihetta jatkotutkimukselle, päällimmäisenä henkilöstöbarometrin kehittäminen valmiiksi ja testaaminen käytännössä.