Lapset liikkumaan : liikuntatuokiot esikoululaisille
Sundström, Henna-Riikka (2014)
Sundström, Henna-Riikka
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060211291
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060211291
Tiivistelmä
Opinnäytetyön keskeinen tavoite oli suunnitella esikoululaisille kolme 45 minuutin mittaista liikuntatuokiota. Työn tarkoituksena oli kerätä teoriatietoa liikuntatuokioiden suunnittelun pohjaksi ja yleisesti lasten liikunnasta, liikuntasuosituksista ja tuoreimmista tutkimuksista.
Teoriatietoa kerättiin kirjallisuudesta, internetistä ja tutkimuskatsauksista sekä tutkimuksista. Teoriaosuuden aihepiireinä olivat liikuntasuositukset, motoriset taidot, liikuntatuokion suunnittelu ja ryhmän toiminta. Neuvokas perhe materiaali oli myös mukana teoriaosuudessa.
Opinnäytetyössä esitettiin kolme tutkimusta. Ne olivat aiheiltaan liikunta kardiometaboliselta kannalta, liikunnan yhteys oppimiseen sekä liikunta ja motoristen taitojen kehitys.
Niin käytetty kirjallisuus kuin tutkimuksissa esille noussut tieto johti päätelmään, että liikunnallisuus on tärkeä taito, jonka omaksuminen jo varhaisessa lapsuudessa on tärkeää. Liikunta luo pohjan terveydelle ja hyvinvoinnille, auttaa oppimisessa ja harjoittaa parhaalla mahdollisella tavalla motorisia taitoja.
Tutkimuksissa esiintyvien kehittämisehdotusten mukaan liikunnallisuuden oppiminen ja omaksuminen on koko yhteiskunnan tehtävä. Tähän yhteiseen päämäärään pitäisi tähdätä kodin, koulun ja päivähoidon määrätietoisella yhteistyöllä.
Teoriatietoa kerättiin kirjallisuudesta, internetistä ja tutkimuskatsauksista sekä tutkimuksista. Teoriaosuuden aihepiireinä olivat liikuntasuositukset, motoriset taidot, liikuntatuokion suunnittelu ja ryhmän toiminta. Neuvokas perhe materiaali oli myös mukana teoriaosuudessa.
Opinnäytetyössä esitettiin kolme tutkimusta. Ne olivat aiheiltaan liikunta kardiometaboliselta kannalta, liikunnan yhteys oppimiseen sekä liikunta ja motoristen taitojen kehitys.
Niin käytetty kirjallisuus kuin tutkimuksissa esille noussut tieto johti päätelmään, että liikunnallisuus on tärkeä taito, jonka omaksuminen jo varhaisessa lapsuudessa on tärkeää. Liikunta luo pohjan terveydelle ja hyvinvoinnille, auttaa oppimisessa ja harjoittaa parhaalla mahdollisella tavalla motorisia taitoja.
Tutkimuksissa esiintyvien kehittämisehdotusten mukaan liikunnallisuuden oppiminen ja omaksuminen on koko yhteiskunnan tehtävä. Tähän yhteiseen päämäärään pitäisi tähdätä kodin, koulun ja päivähoidon määrätietoisella yhteistyöllä.