Työhyvinvointi : case X
Kilpinen, Johanna (2014)
Kilpinen, Johanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060111259
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060111259
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa työhyvinvointia, mitä työhyvinvointi on ja mitkä tekijät vaikuttavat työhyvinvointiin. Tutkimuksessa tarkastellaan case-yrityksen henkilöstön työhyvinvoinnin nykytilaa.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kahdesta pääluvusta. Ensimmäisessä luvussa selvitetään, mitä on työhyvinvointi. Toisessa pääluvussa tarkastellaan työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Teoriaosuuden aineisto koostuu tietokirjallisuudesta, artikkeleista sekä sähköisistä lähteistä.
Tutkimuksen empiirinen osuus käsittelee case-yrityksen työhyvinvointia nyt, sekä sen mahdollisia kehittämistarpeita. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Tutkimustieto kerättiin kyselylomakkeen avulla jossa oli 12 avointa kysymystä. Kyselyssä selvitettiin työhyvinvoinnin kannalta useita asioita, kuten työhyvinvoinnin merkitys ja sen edistäminen, työyhteisö ja sen tasa-arvoisuus sekä työmotivaatio ja esimiestyö. Kyselylomakkeita jaettiin kaikkiaan 25 kappaletta, joista palautettiin 9 kappaletta. Näin ollen vastausprosentti oli 36 prosenttia.
Tutkimuksesta käy ilmi, että case-yrityksessä tärkeimpiä henkilökohtaiseen työhyvinvointiin vaikuttavia asioita ovat työssä viihtyminen, töihin menon mielekkyys sekä fyysinen jaksaminen. Positiivisina asioina esille nousivat työyhteisön yhteishenki ja työn vaihtelevuus. Työyhteisön kannalta selkeästi negatiivisina asioina koettiin kiire, arvostelu ja työajan riittämättömyys tehtävien hoitamiseen ja uusien asioiden opettelemiseen. Kehityskeskusteluja pidetään tarpeellisina, mutta pienin parannuksin niistä saataisiin vieläkin tuloksellisempia. Tärkeimmäksi kehittämiskohteeksi esimiestyön kannalta nousi palautteen antaminen. Kehittämiskohteina esille nousivat myös tiedonkulun parantaminen sekä avoimen keskustelun lisääminen.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kahdesta pääluvusta. Ensimmäisessä luvussa selvitetään, mitä on työhyvinvointi. Toisessa pääluvussa tarkastellaan työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Teoriaosuuden aineisto koostuu tietokirjallisuudesta, artikkeleista sekä sähköisistä lähteistä.
Tutkimuksen empiirinen osuus käsittelee case-yrityksen työhyvinvointia nyt, sekä sen mahdollisia kehittämistarpeita. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Tutkimustieto kerättiin kyselylomakkeen avulla jossa oli 12 avointa kysymystä. Kyselyssä selvitettiin työhyvinvoinnin kannalta useita asioita, kuten työhyvinvoinnin merkitys ja sen edistäminen, työyhteisö ja sen tasa-arvoisuus sekä työmotivaatio ja esimiestyö. Kyselylomakkeita jaettiin kaikkiaan 25 kappaletta, joista palautettiin 9 kappaletta. Näin ollen vastausprosentti oli 36 prosenttia.
Tutkimuksesta käy ilmi, että case-yrityksessä tärkeimpiä henkilökohtaiseen työhyvinvointiin vaikuttavia asioita ovat työssä viihtyminen, töihin menon mielekkyys sekä fyysinen jaksaminen. Positiivisina asioina esille nousivat työyhteisön yhteishenki ja työn vaihtelevuus. Työyhteisön kannalta selkeästi negatiivisina asioina koettiin kiire, arvostelu ja työajan riittämättömyys tehtävien hoitamiseen ja uusien asioiden opettelemiseen. Kehityskeskusteluja pidetään tarpeellisina, mutta pienin parannuksin niistä saataisiin vieläkin tuloksellisempia. Tärkeimmäksi kehittämiskohteeksi esimiestyön kannalta nousi palautteen antaminen. Kehittämiskohteina esille nousivat myös tiedonkulun parantaminen sekä avoimen keskustelun lisääminen.